طراحي سايت و سئو سايت طراحي سايت و سئو سايت .

طراحي سايت و سئو سايت

سبك زندگي

چكيده

يكي از مهم‌ترين الزامات تحقق آرمان‏ها و اهداف جامعه مطلوب اسلامي – ايراني، نهادي‏ شدن شكل خاصي از سبك زندگي است. سبك زندگي اگرچه به‌شدت به علائق و سلايق و انتخاب‏هاي فردي وابسته است، اما در يك جامعه و در يك برهه خاص از زمان واجد اشتراكات فراواني نيز هست. بركنار از تمايزات و تفاوت‏هاي بي‏شمار در سبك‏هاي زندگي فردي و به‌منظور فراهم‏سازي بستر اجتماعي – فرهنگي تحقق جامعه مطلوب بايد در بين قاطبه‏ي جامعه، سبك زندگي متناسب و هماهنگي با اهداف و آرمان‌هاي نظام اجتماعي نيز جاري و ساري شود. به‌عبارت‌ديگر در صورت ناسازگاري بين سبك زندگي آحاد جامعه با آرمان‏ها و ارزش‏هاي كلان نظام اجتماعي-سياسي، امكان نيل به جامعه مطلوب فراهم نخواهد بود.

سبك زندگي افراد را مي‌توان از طريق مطالعه دو بعد رفتار انسان، شامل رفتار انسان در فراغت و مصرف و رفتار انسان در كار و شغل و فعاليت اقتصادي بررسي كرد. در اين مقاله با بررسي سبك و الگوي رفتار ايرانيان در فعاليت‌هاي اقتصادي و كسب‌وكار و ذيل مقوله فرهنگ و اخلاق كار، چالش‌ها و موانع پيشرفت و بالندگي تبيين و در انتها سبك زندگي متناسب با الگوي ايراني – اسلامي پيشرفت در حوزه‌ي كار و فعاليت اقتصادي تبيين مي‌گردد. در اين مقاله با روش تحليل اسنادي و استفاده از داده‌هاي ثانويه، موانع و مشكلات نهادينه شدن سبك زندگي متناسب با الگوي ايراني – اسلامي پيشرفت، استخراج مي‌شود و در انتها راه‌كارهاي تقويت اخلاق كار و سبك زندگي متناسب با پيشرفت ارائه مي‌گردد.

مقدمه

انقلاب اسلامي ايرآن‌كه بر اساس آرمان‌هاي ناب الهي تأسيس گرديد، طلايه‌دار گفتماني نويدبخش و تحقق‌بخش الگويي متفاوت از توسعه و پيشرفت است كه در آن تعامل پايدار انسان با محيط از يكسو و رشد و تكامل فرد و جامعه از سوي ديگر تضمين‌شده باشد. در اين گفتمان از پيشرفت، سبك زندگي مردم واجد اهميت فراواني است. سبك زندگي‌بخش حقيقي و محتوايي گفتمان انقلاب اسلامي را مي‌سازد

و از رهگذر آن مي‌توان به اثربخش بودن عملكرد نظام در نيل به اهداف و آرمان‌هاي انقلاب پي برد. الگوي كار و فراغت ايرانيان، الگوي روابط اجتماعي، ميزان پايبندي به خانواده، ميزان پايبندي به تعهدات، قانون‌گرايي، سبك‌رفتار در شهر و خيابان و اماكن عمومي، الگوي روابط حاكم بر نظام اقتصادي، الگوي روابط حاكم بين مردم و مسئولين، الگوي مصرف، الگوي برگزاري جشن‌ها، الگوي برگزاري مراسم عزاداري، الگوي معماري و خانه‌سازي، الگوي تغذيه و پوشش، رفتار مردم در ترافيك و رانندگي و … جملگي نشان مي‌دهد جامعه تا چه اندازه مطابق با هويت و فرهنگ تاريخي و بومي خود عمل مي‌كند و تا چه اندازه از اين ميراث فاصله گرفته است.

در اين مقاله نسبت بين سبك زندگي و توسعه و پيشرفت در سطح ملي موردتوجه است و براي اين مقصود اخلاق كار ايرانيان را موردتوجه قرار مي‌دهد كه مهم‌ترين نسبت را با توسعه و پيشرفت در اغلب زمينه‌ها دارد. در اين مقاله احتياج به راين است كه اگر اخلاق و فرهنگ كار و فعاليت اقتصادي ايرانيان مطابق باارزش‌ها و هنجارهاي ديني و اسلامي صورت پذيرد، سبك زندگي متناسب با عرصه‌هاي مختلف پيشرفت نهادينه خواهد شد.

بديهي است سبك زندگي مقوله‌اي است خرد و در سطح فرد بكار مي‌رود و توسعه و پيشرفت در سطح كلان و در سطح نظام اجتماعي. در اين ميان حلقه‌هاي واسطي قرار دارند كه نسبت بين افراد و كل جامعه را برقرار مي‌سازند. اين واسطه‌ها عبارت‌اند از خانواده، رسانه‌ها، مدرسه و دانشگاه، احزاب و تشكل‌هاي سياسي، مساجد و پايگاه‌هاي مذهبي، باشگاه‌ها و كلوپ‌هاي ورزشي و تفريحي، فضاي مجازي و اينترنت.

البته در اثربخش‌ بودن هر يك از اين نهادها، گروه‌هاي مرجع نقش بارزي ايفا مي‌كنند. لذا درزمينهٔ تعديل و تنظيم سبك زندگي و ارائه راه‌كار در تقويت اخلاق كار ايراني – اسلامي، گروه‌هاي مرجع نقش مؤثري دارند. در اين مقاله با روش تحليل اسنادي و بهره‌گيري از داده‌هاي ثانويه، موانع و مشكلات نهادينه شدن سبك زندگي متناسب با الگوي ايراني – اسلامي پيشرفت، استخراج مي‌شود و در انتها راه‌كارهاي تقويت اخلاق كار و سبك زندگي متناسب با پيشرفت ارائه مي‌گردد.

ضرورت تدوين الگوي بومي توسعه و پيشرفت

امروزه اغلب متفكران تأكيددارند كه هيچ مدلي از توسعه بدون مباني ارزشي، فرهنگي و ايدئولوژيكي وجود ندارد و همه تفاوت‌هايي كه در مفهوم «توسعه» وجود دارد به مختصات جامعه آرماني در اين تعاريف و نظريه‌ها مربوط است. توسعه در مكاتب ليبراليستي و سوسياليستي هر يك‌بر مبنايي متافيزيكي استوارند كه الزاماً با بررسي‌هاي علمي قابل تصديق يا تكذيب نيستند.

اين امر ايجاب مي‌كند كه در ترسيم مدل بومي پيشرفت بر اساس مباني ارزشي و فرهنگي خود عمل كنيم. به‌علاوه تجربه توسعه در كشورها و نظام‌هاي اجتماعي، سياسي و اقتصادي كه از بطن مدرنيته و روشنگري به وجود آمده‌اند حاكي از اين واقعيت است كه اين جوامع در جريان عملكرد خود نه‌تنها به وعده‏ها و آرمان‏هاي خود تحقق نبخشيدند بلكه عوارض و پيامدهاي مخربي مانند جنگ‌، استعمار، استثمار و اشكال جديد بردگي، آسيب‌هاي اجتماعي، ازهم‌گسيختگي نهاد خانواده، فردگرايي لجام‌گسيخته، تبعيض نژادي، فاشيسم، توتاليتاريسم، انواع بيماري‏، ايدز، فقر و گرسنگي، انتشار گازهاي گلخانه‏اي، گرم شدن زمين و ساير مخاطرات زيست‌محيطي را بر جاي گذاشتند.

ازاين‌رو نقد مدرنيته و روايت اروپامدارانه توسعه (مير سپاسي، ۱۳۸۵) در بين متفكران و انديشمندان چنان جدي است كه موجب شده غرب جايگاه خود را به‌عنوان الگوي بهترين نظام از دست بدهد.

سبك زندگي

اصطلاح سبك زندگي نخستين بار توسط وبر معرفي شد (Weber, 1919) كه آن را ابزار مفهومي مهمي در مدل چندبعدي قشربندي اجتماعي قلمداد مي‌كرد كه چالشي بود با مدل تعيّن اقتصادي موردنظر ماركس (بنت، ۱۳۸۶: ۹۸). وبر برخلاف ماركس معتقد بود كه مفاهيم منزلت و تعلق فراتر از مسائل صاف و سادس طبقاتي است و مسائل مربوط به «برازندگي و سليقه» و تجسم بصري آن در مُد و ترجيحات فراغتي را نيز شامل مي‌شود (بنت، ۹۸). اهميت سبك زندگي براي درك روابط ميان ثروت، منزلت و قدرت در جامعه مصرفي به نحو درخشاني در مطالعه ويلن درباره طبقه مرفه نوظهور در آمريكاي اواخر قرن نوزدهم نشان داده‌شده است.

اين طبق مرفه از افرادي تشكيل مي‌شد كه ثروت و منزلت خود را با تلاش و كار سخت و شديد و انباشت سرمايه به چنگ آورده بودند. ويلن نشان مي‌دهد كه اين طبقه مرفه با تقليد از سبك زندگي طبقات بالاي اروپايي منزلت خود را به نمايش مي‌گذارد و از طريق تقليد فعاليت‌هاي فراغتي، مُد، لباس و آرايش به مصرف نمايشي مي‌پردازد.

ريمل نيز در تبيين حيات ذهني انسان كلان‌شهري به فرايندهاي تمايز يابي فرد در انبوه مردم مي‌پردازد و از اين طريق تأثير قابل‌توجهي بر نظري كنوني سبك زندگي برجاي گذاشته است. ازنظر ريمل عمل مصرف يكي از عناصر مهم و راهگشا در برساختن هويت‌ها و سبك‌هاي زندگي در كلان‌شهرها است.

مفهوم سبك زندگي پس از وبر، ريمل و ويلن، از سال‌هاي نخست ده ۱۹۹۰ مجدداً در آراء نظريه‌پردازان اجتماعي و فرهنگي معاصر چون بوردي و (Bourdieu, 1984) فيدرستون (Featherston, 1991)، شليدي (Shields, 1992a, 1992 b)، تايمر (Reimer, 1995a) و چني (Chaney, 1996) وارد مباحث جامعه‌شناسي شد ( بنت، ۱۳۸۶: ۱۰۰).

بوردي و در اثر شاخص خود تمايز (۱۹۸۴) با بسط انديشه‌هاي وبر، ريمل و ويلن سبك زندگي را چنان بازتاب منزلت اجتماعي مفهوم‌پردازي مي‌كند. طبق استدلال بوردي و، سبك زندگي افراد. پيام‌هايي درباره سطح ثروت، موفقيت و شأن و منزلت آنان به جامعه صادر مي‌كند. (بنت، ۱۰۰)

البته بوردي و به‌رغم اعتماد به تأملي بودن سبك زندگي، آن را متأثر از عوامل تعين‌بخش طبقاتي و فرهنگي قلمداد مي‌كند. بوردي و بران است كه زمينه‌هاي ساختاري طبقه و فرهنگ از طريق شكل دادن به عادات، خلقيات و منش افراد (Habitus) بر سبك زندگي، علائق، سلايق و ذائقه‌هاي آن‌ها اثر مي‌گذارند.

در مقابل، چني معتقد است كه اصرار بوردي و بر نقش تعين‌بخش طبقه و زمينه‌هاي اقتصادي و فرهنگي مترتب بران، به نفي بي‌محاباي كيفيات مربوط به بازانديشي و مقاومت و گزينش‌هاي فرد در زندگي روزمره مي‌انجامد. چني سبك‌هاي زندگي را نشانگر تأمل گري فزاينده‌اي قلمداد مي‌كند كه افراد در عمل و در جريان زندگي روزمره به نمايش مي‌گذارند. (بنت، ۱۳۸۶: ۱۰۲)

چني بين سبك زندگي و روش زندگي تمايز قائل است. ازنظر او سبك‌هاي زندگي برنامه‌هاي خلاقي هستند كه بر پاي «نمايش قدرت و صلاحيت مصرف‌كننده» استوارند، درحالي‌كه روش‌هاي زندگي نوعاً‌ به اجتماع كم‌وبيش پايداري تعلق دارند و در هنجارها و مناسك مشترك و الگوهاي نظم اجتماعي به نمايش درمي‌آيند. (Chaney, 1996: 92,97)

با اين توصيف مي‌توان دريافت كه در ادبيات جامعه‌شناسي دو برداشت و مفهوم‌سازي درباره سبك زندگي وجود دارد، يكي مربوط به دهه‌ي ۱۹۲۰ كه سبك زندگي معرف ثروت و موقعيت اجتماعي افراد و غالباً به‌عنوان شاخص تعيين طبقه اجتماعي به‌كاررفته است و ديگري به‌عنوان شكل اجتماعي نويني كه تنها در متن تغييرات مدرنيته و رشد فرهنگ مصرف‌گرايي معنا مي‌يابد.

در اين معنا سبك زندگي راهي است براي تعريف ارزش‌ها و نگرش‌ها و رفتارهاي افراد كه اهميت آن براي تحليل‌هاي اجتماعي روزبه‌روز، افزايش مي‌يابد (اباذري و چاووشيان ۱۳۸۱)؛ به‌عبارت‌ديگر يك ديدگاه با رويكردي ساختاري، انتقادي و بازتوليدگرايانه به سبك زندگي مي‌نگرد و بر نقش منابع و عوامل قدرت در شكل دادن به ذائقه‌ها، سبك‌ها و علائق و ترجيحات افراد تأكيد مي‌كند (بوردي و، ۱۹۸۴) و ديدگاه دوم با رويكرد پديدارشناسانه و واحدي انتخاب عقلاني بر نقش كنشگران در انتخاب و تعيين سبك زندگي صحه مي‌گذارد.

در ديدگاه اخير اعتقاد بر اين است كه عصر امروز در اثر شماري از عوامل به هم وابسته فكري – علمي – فرهنگي – اقتصادي – فنّاورانه و … داراي ويژگي‌هاي منحصربه‌فردي است كه ازجمله مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به تجربه تغيير و تحولات پرشتاب و چشمگير در زندگي (برمن، ۱۳۸۱: ۱۴)، كاسته شدن از نقش منابع سنتي اقتدار مانند طبقه، مذهب، جنسيت، نژاد و نظاير آن (بنت، ۱۳۸۶) و گسترش تمايلات و رويكردهاي فردگرايانه و خودخواهانه (سيد من، ۱۳۸۶) اشاره كرد.

از ديگر ويژگي‌هاي بارز عصر نوين درهم‌فشردگي مكان و زمان (رابرت سون، ۱۹۹۲، داروي، ۲۰۰۱) و از بين رفتن مرزهاي جغرافيايي، سياسي و فرهنگي در اثر گسترش نقش رسانه‌هاي ارتباطي و تحرك و جابه‌جايي گسترده انسان‌ها در پهنه‌هاي فرهنگي است. اين عوامل باعث شده‌اند دامنه‌ي انتخاب‌ها و گزينش‌هاي فرد در نظام اجتماعي گسترش يابد و از نقش و اثر عوامل ساختاري – سنتي مانند خانواده، جنسيت، طبقه، قوميت؛ مذهب، نژاد و نظاير آن در شكل‌دهي به كنش‌هاي فرد تا حدود قابل‌توجهي كاسته شود.

در مقابل رويكرد ساختاري، انتقادي و بازتوليد گرا در صحت و اعتبار اين ادعا كه مدرنيته آزادي و خلاقيت را براي انسان‌ها به ارمغان آورده، تشكيك مي‌كند و با بدبيني به مدرنيته نگريسته و ماحصل آن را قفس آهنين، استعمار زيست جهان، استثمار و سلطه، ازخودبيگانگي و بي‌معنايي، گسترش فرايند كالايي شدن، مصرف‌گرايي، جامعه مصرفي، جامعه توده‌اي و … ارزيابي مي‌نمايد. به همين دليل بر نقش قدرتمندان و طبقه برخوردار جوامع توسعه‌يافته در شكل‌دهي بر نيازها و ذائقه‌هاي توده‌هاي مردم تأكيد مي‌كند كه بدين منوال بر تداوم جريان انباشت ثروت و قدرت خود مهر تضمين مي‌زنند.

با توجه به تفوق رويكردهاي انتقادي در غلبه بر فرارود‌هاي گفتمان توسعه و مدرنيته غربي و نيز مسائل و مشكلات فزاينده اقتصادي و اجتماعي، فرهنگي و سياسي جهان توسعه‌يافته، جنبش‌هاي اجتماعي هويت گرا در اغلب جوامع سر برآورد كه از آن‌ها به‌عنوان مهم‌ترين جلوه‌هاي خودآگاهي و بيداري فرهنگي جوامع غيرعربي درمي‌بردن به‌ضرورت ايجاد تمدني بالنده مبتني برريشه‌هاي فرهنگي خودي يادشده است. بي‌شك از پيشگامان اين خودآگاهي‌ها انقلاب اسلامي ايران است كه با تأكيد بر خودباوري و تكيه‌بر فرهنگ و هويت ريشه‌دار اسلامي – ايراني درصدد ايجاد جامعه و تمدن بالنده نويني برآمد و موفقيت نظام برآمده از آن در ايجاد تمدن نوين اسلامي، الهام‌بخش ساير جنبش‌هاي بيداري در سراسر جهان خواهد بود.

آسيب‌شناسي سبك زندگي ايرانيان در حوزه فرهنگ و اخلاق كار

بررسي‏هاي كارشناسان مسائل اجتماعي ايران، مديران، نخبگان فرهنگي و سياسي نشان مي‏دهد كه اخلاق و فرهنگ كار در ايران در مقايسه با كشورها و جوامع صنعتي در سطح پايين‏تري قرار دارد.

مسئولان و رهبران سياسي و اجتماعي كشور نيز در پيام‏ها و سخنراني‏هاي مختلف بر اين مسئله تأكيد مي‏كنند. نتايج درس گروهي‌ها و مطالعات انجام‌شده (معيدفر، ۱۳۸۰، رجب‌زاده، ۱۳۷۶، معصومي راد، ۱۳۹۰) نشان مي‏دهد كه فرهنگ و اخلاق كار در ايران ضعيف است و بنابراين لازم است فقدان فرهنگ و اخلاق كار مناسب در جامعه به‏عنوان يك معضل اقتصادي و اجتماعي تلقي شود و براي شناسايي بهتر وضع موجود ازنظر فرهنگ و اخلاق كار و عوامل مرتبط با آن مطالعاتي از طرف انديشمندان و آگاهان به مسائل اجتماعي كشور صورت گيرد.

نتايج مطالعات آماري، اسنادي و پيمايشي متعددي نشان مي‌دهد كه وضعيت جامعه ازنظر پايبندي به اخلاق كار چندان رضايت‌بخش نيست و فاقد ويژگي‌هاي لازم براي تحقق الگوي ايراني – اسلامي پيشرفت است.

بر اساس نتايج يك پژوهش، در جامعه ايران اكثريتي معادل ۴/۸۱ درصد اعتقاددارند كه «روزي هر كس به‌قدر قسمت اوست» و ۵/۸۹ درصد نيز در خصوص كار و فعاليت اقتصادي به سرنوشت و قضا و قدر باور دارند. (محسني، ۱۳۷۹: ۴۰۴) از مصاديق و نشانه‌هاي بارز ضعف اخلاق كار در ايران، مي‌توان به گريز از محل كار، بي‌انگيزگي، اتلاف وقت در محل كار، سرگرداني افراد در مراجعات به سازمان‌ها وادارات دولتي و خصوصي و… اشاره نمود.

برخي حتي اين مسئله را مطرح نموده‌اند كه ما در سطح ملي شاهد نوعي بحران در تلقي از كار، ثروت‌اندوزي و انباشت سرمايه و مفاهيم مرتبط با آن و به‌طوركلي فرهنگ مربوط به كار هستيم.

مطالعه وجدان كار در صنايع پتروشيمي ايران، نشان داد كه بيش از ٣٢ درصد كاركنان، در سطح ضعيف قرار دارند. (ساروجاني و طالبيان، ١٣٨١)

بر اساس آمار بانك جهاني رتبه ايران در شاخص كسب‌وكار كه مي‌تواند يكي از نماترهاي فرهنگ و اخلاق كار باشد، در سال ۲۰۱۳، ۱۴۵، ۲۰۱۲، ۱۴۴، در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۰، ۱۲۹ بوده است. اين روند نشان مي‌دهد كه هرساله وضعيت ايران در شاخص فضاي كسب‌وكار تنزل كرده است. (World Bank, Doing Busines)

نتايج پيمايش ملي ارزش‌ها و نگرش‌هاي ايرانيان در خصوص شاخص‌هايي مانند امانت‌داري، صداقت، پايبندي به قول، دورويي و تظاهر، تقلب و كلاه‌برداري كه جملگي در شاخص فرهنگ كار قابل بهره‌برداري و استنتاج هستند، نشان مي‌دهد كه وضعيت جامعه چندان مطلوب نيست.

به لحاظ امانت‌داري ٥/۴۷ درصد در حد ضعيف، صداقت در بيش از نيمي از جامعه در حد ضعيف، پايبندي به قول در بين ۴۲ درصد در حد ضعيف، دورويي و تظاهر در بين ۸/۶۴ درصد در حد زياد و تقلب و كلاه‌برداري نيز در بين ۶۹ درصد در حد زياد ارزيابي‌شده است.

شاخص‌هاي اخلاقي در جامعه مرتبط بافرهنگ كار

ميزان امانت‌داري صداقت پايبندي به قول دورويي و تظاهر تقلب و كلاه‌برداري
كم ۵/۴۷ ۷/۵۰ ۴۲ ۸/۲۰ ۱۸
متوسط ۵/۲۹ ۳/۳۱ ۲/۳۷ ۳/۱۴ ۱۳
زياد ۹/۲۲ ۳/۱۸ ۷/۲۰ ۸/۶۴ ۶۹

 مأخذ: پيمايش ملي ارزش‌ها و نگرش‌هاي ايرانيان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، ١٣٨١

هم‌چنين معصومي راد (۱۳۹۰) به مطالعه وضعيت مقياس اخلاق كار در بين مردان شهر تهران پرداخت. طبق نتايج اين پژوهش، ميانگين مقياس اخلاق كار (ميزان گرايش و پايبندي به ارزش‌ها و هنجارهاي كار و فعاليت اقتصادي) ٦١/٣ بر روي طيف ٥ درجه‌اي ليترت به‌دست‌آمده است. در بين ابعاد پنج‌گانه اخلاق كار، درستكاري با ميانگين ٩٣/٣ بالاترين رتبه را به دست آورده است.

پس‌ازآن وقت‌شناسي با ميانگين ٨٣/٣ قرار دارد. انگيزه موفقيت و پيشرفت با ميانگين ٧٥/٣ در جايگاه سوم قرارگرفته است. سخت‌كوشي و ارج نهادن به كار با ميانگين ٦٢/٣ در مرتبه چهارم قرار دارد. اراده‌گرايي با ميانگين ٥٣/٣ در جايگاه پنجم قرار دارد. اين بدان معناست كه ميزان تقديرگرايي پاسخگويان بالاست. در تفسير اين نتيجه به مطالعات كيفي اشاره شد كه نشان مي‌داد افراد به كار ارزش زيادي قائل‌اند به فكر موفق شدن هم هستند، از كسب سود خرسند شده و به دنبال آن هستند، سعي مي‌كنند رضايت مشتري را نيز جلب كنند، ولي درعين‌حال معتقدند، پولي كه به دست آمد، رزقي است كه خدا تعيين كرده و اگر هم درآمد خوبي كسب نكنند، باز از خدا سپاسگزارند و معتقدند كه نبايد كفر نعمت كرد. اغلب ايراني‌ها بر اين باورند كه روزي‌رسان خداست و هرچه او بخواهد، همان مي‌شود.

البته اين مانع از كار و تلاش آن‌ها نمي‌شود، بلكه نوعي استدلال در برابر نتيجه كار است كه اغلب براي نتايج مطلوب طرح مي‌شود. حتي نتايج مطلوبي كه از راه‌هاي ناصواب به دست مي‌آيد نيز اين‌گونه توجيه‌پذير و مشروع مي‌شوند.

هم‌چنين حسابگري و عقلانيت در عملكرد اقتصادي با ميانگين ٥١/٣ در جايگاه ششم قرارگرفته است و درنهايت زير شاخص دنياگرايي و سوداندوزي قرارگرفته كه ميانگين ٠٥/٣ را به خود اختصاص داده است. تحليل نتايج فوق نشان مي‌دهد كه اگرچه نمونه‌هاي تحقيق به وظيفه‌شناسي، وقت‌شناسي، درستكاري، موفقيت و پيشرفت و هم‌چنين سخت‌كوشي ارج مي‌نهند و سعي دارند به اين ارزش‌ها پايبند باشند، اما چندان به ارزش‌هاي مادي و دنياگرايانِ پايبند نيستند.

به اين معنا كه چندان در پي سوداندوزي و دنياگرايي، حسابگري در رفتار اقتصادي و اجتماعي نيستند و هم‌چنين معتقدند روزي هر كس را خدا مي‌رساند و چندان به ارزش‌ها و هنجارهاي مربوط به فردگرايي و اراده‌گرايي باور ندارند.

محصولات پيشنهادي:

ماسك بلك

تبيين ضعف فرهنگ و اخلاق كار در ايران

برخي از منابع موجود در ارتباط با نگرش ايرانيان به كار به راين عقيده‌اند كه ايرانيان كار را مساوي با رنج و زحمت دانسته و آن را امري دردآور و طاقت‌فرسا قلمداد مي‌كنند. در اين متون عوامل متعددي در شكل‌گيري اين نگرش برشماري شده است كه ازجمله مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به شيوه‌هاي توليد كشاورزي، نظام‌هاي زراعي، زندگي ايلي و كوچ‌نشيني، كم‌آبي و وابستگي به‌قدر سياسي، اقتصاد رانتي، ناامني و غارت آذوقه و محصولات كشاورزي اشاره كرد. (قاضي مرادي، ۱۳۸۷: ۷۳- ۲۷) در ادامه برخي از تبيين‌هاي صورت گرفته در خصوص علل ضعف فرهنگ و اخلاق كار در بين ايرانيان بررسي مي‌شود.

تقديرگرايي

تقديرگراييبيانگر اين ديدگاه است كه همه‌ي اعمال و فعاليت‌هاي انساني و نيز هر آنچه در جهان روي مي‌دهد از پيش تعيين‌شده و لذا هر كوششي براي تغيير وضعيت خود و جهان بيهوده است. برخي معتقدند كه در فرهنگ ايران، از ديرباز تقدير امري دانسته شد كه از بيرون به انسان تحميل مي‌شود و هر فرد بايد آن را همچون «قسمت» خداوندي در نظر گيرد و به آن تسليم شود. (قاضي مرادي، ۱۳۸۷: ۱۱۶)

بر اين مبنا گفته مي‌شود كه ايراني‌ها به راين باورند كه روزي‌رسان خداست و هرچه او بخواهد، همان مي‌شود. البته اين مانع از كار و تلاش آن‌ها نمي‌شود، بلكه نوعي استدلال در برابر نتيجه كار است كه اغلب براي نتايج مطلوب طرح مي‌شود. حتي نتايج مطلوبي كه از راه‌هاي ناصواب به دست مي‌آيد نيز اين‌گونه توجيه‌پذير و مشروع مي‌شوند.

در اين نوع نگرش كه با نگرش اشعريون نيز مشابهت‌هايي دارد، انسان باكار و فعاليت خويش چيزي را نمي‌آفريند، بلكه محصول كار خويش را ـ كه از پيش مقدّر شده ـ فقط كسب مي‌كند. اين نوع نگرش كه رضايت، تسليم و پذيرش وضع موجود را در پي دارد و تلاش در جهت تغيير اوضاع فردي و جمعي را تحريك و تهييج نمي‌كند، در عرفان ايراني نيز كه ريشه‌هاي كهن دارد، مشهود است.

اي درويش! چون دانستي كه كار آدمي پيش از آمدن وي ساخته‌اند، به داده خداي قناعت كن و راضي و تسليم شو. درويش را بادرويشي مي‌بايد ساخت و توانگر را با توانگري هم مي‌بايد ساخت، از جهت آن‌كه درويشي و توانگري هر دو سبب عذاب آدمي است… درويش مي‌پندارد كه توانگر در راحت و آسايش است و توانگر مي‌پندارد كه درويش در راحت و آسايش است. (نصفي، ۱۳۷۷: ۱۲۸)

همچنين اشعار و پندها، امثال بسياري در فرهنگ ايرانيان جاري و ساري است كه توصيه مي‌كند: در برابر قضا و قدر و آنچه سرنوشت تعيين كرده بايد تسليم بود و شكوه نكرد.

در نگرش تقديرگرايانِ، زندگي امري است كه حادث مي‌شود و مسيري است كه پيش پاي انسان گسترده است و نه راهي كه انسان باكار و فعاليت خويش طي مي‌كند. پس بايد با آنچه حادث مي‌شود خود را سازگار كنيم و رنج و محنت بي‌خود نبريم.

يكي از دلايلي كه در قوام و دوام نگرش تقديرگرايانِ ايرانيان مطرح‌شده، اين است كه ايرانيان راهي نداشتند جز اينكه در برابر مشقات زندگي در فلات كم آب ايران، بلاياي طبيعي، سلطه حاكمان مستبد و ستم راهزنان و ايلات كه گاه‌وبيگاه شهرها و روستاها را غارت مي‌كردند به رضا و تسليم پناه آوردند. چراكه در چنين شرايطي ايرانيان خود را فاقد هرگونه قدرت و تواني براي حفظ وضع خود و يا بهبود در آن مي‌ديدند. زندگي آن‌قدر بي‌ثبات و ناامن بود كه ايراني را ياراي آينده‌نگري نبود.

دم را غنيمت شمار، امروز را خوش باش، فردا خدا بزرگ است، امروز را بگذران، فردا كي مرده و كي زنده «تدبير را به تقدير حواله كن» ازجمله توصيه‌هايي است كه در اين شرايط معني مي‌يابد. (انصاري، رسالت كلمات، از مجموعه رسايل فارسي، ص ۵۰۳)

كاتوزيان در اين خصوص از مفهوم «جامعه كوتاه‌مدت» سخن مي‌گويد و معتقد است ايران به دليل ساختارهاي مقتدر سياسي و همچنين ناامني‌ها و بي‌ثباتي‌ها جامعه‌اي كوتاه‌مدت است كه در آن آينده‌نگري و سرمايه‌گذاري و برنامه‌ريزي چندان مورد اعتنا نيست و لذا توسعه با موانع فراواني روبروست. (كاتوزيان، ۱۳۸۷)

آن لم بتون در كتاب مالك و زارع در خصوص علل و زمينه‌هاي تقديرگرايي ايرانيان به عامل ناامني روستايي در ايران اشاره مي‌كند و مي‌نويسد: بارزترين ويژگي زندگي روستايي ناامني است. دهقان امنيت ندارد، زيرا عوامل طبيعي غالباً او را به نقصان محصول تهديد مي‌كند. امنيت ندارد، چون قيمت‌هاي بازار در نوسان است. امنيت ندارد، چون همنوعانش از او اخاذي مي‌كنند. به‌علاوه فقر و تنگدستي مهم‌ترين مسئله‌اي است كه دهقان دائم با آن روبروست. (لم بتون، ۱۳۶۲: ۶۷۸- ۶۷۷)

لم بتون نتيجه‌گيري مي‌كند كه در چنين اوضاع و احوالي دهقان ايراني ناگزير مي‌شود، نگرشي را در خود بپروراند كه بين او و محيطش سازگاري ايجاد كند. او اين نگرش را جبرگرائي يا تقديرگرايي مي‌داند.

مذمت دنيا

يكي ديگر از نگرش‌هايي كه بيشتر برگرفته از فلسفه ثنويت است و از فلسفه تصوف مايه مي‌گيرد، طرد دنيا و نكوهش تجليات مادي و دنيوي است. در اين نگرش هرچه كه انسان را به دنيا پيوند مي‌دهد و دل‌بسته مي‌كند بايد طرد شود و پيش از همه ثروت‌اندوزي به‌عنوان عنصر مهم پيونددهنده انسان با دنيا و نيز كار به‌عنوان مهم‌ترين عامل «ثروت‌اندوزي» براي انسان عادي، ناپسند قلمداد شده است.

احمد غزالي به مريدان خود وصيت كرده است: «خلق را از براي بندگي آورده‌اند نه براي دنياپرستي، فرمان نيست كه جز به بندگي مشغول باشد. اگر رخصتي بود، يك‌لحظه به كاري ديگر مشغول بودن، آن‌هم به‌قدر حاجت و ضرورت بود، پيشه نشايد گرفتن…» (غزالي، ۱۳۷۰: ص ۲۸۲)

همچنين مي‌توان نمونه‌هاي فراواني را ذكر كرد كه نشان مي‌دهد در جهان‌بيني صوفيانه، فقر نه‌تنها نكوهش نمي‌شود، بلكه ستايش مي‌گردد. تصوف انسان را ذاتاً فقير مي‌داند و هر كوشش و فعاليت او را براي رهايي از اين ذات بيهوده و پوچ مي‌شمارد. (قاضي، ۱۳۸۷:‌ ۱۳۰)

در تصوف، فقر گاه تا مرحله «فناي في الله»، اعتلا و اهميت مي‌يابد و فيض و مرحمت الهي شامل حال فقيران دانسته مي‌‌شود. ازاين‌رو بسياري از متصوفه ازجمله ملامتيه خود را به‌ظاهر متكديان درآورده و از اين راه ارتزاق مي‌كردند تا مثلاً از اين طريق نفس بدكردار را تحقير كنند، لذا در تصوف و عرفان، فقير مي‌بايد بود و فقير بودن نيز در گدايي بروز مي‌يافته است.

از همين‌جا بود كه در برخي از نحله‌هاي صوفيانه و عارفانه «نذر به تكدي» ـ و نه البته «نذر به كار» و بخشش دستمزد كار به مستمندان ـ در پيشرفت صوفي در مراتب ملوك مؤثر دانسته مي‌شود.

ترسيم الگوي مطلوب اخلاق و فرهنگ كار با تكيه‌بر آموزه‌هاي اسلامي

در اسلام كار به‌منظور كسب معاش واجب عيني و درراه رفع احتياجات جامعه واجب كفايي است. ازاين‌رو حقوق كار در مقياسي وسيع موردتوجه اسلام قرار دارد و صرفاً احكام آن به كارگران تابع و مزدبگير اختصاص ندارد، بلكه كار كليه طبقات جامعه را در برمي‌گيرد و غير از حقوق كساني كه كار مي‌كنند، نتيجۀ آن كار براي جامعه نيز لحاظ مي‌شود. در اسلام، تنها وسيلۀ مالكيت مشروع كار است. احكام اسلامي دربارۀ حرمت ربا و احتكار‌ كه سود حاصل از آن نتيجۀ كار نبوده بلكه با بهره‌وري از كار ديگران به دست مي‌آيد، بر اين معني متكي است. (كمالي، ۱۳۸۰: ۲۷)

از پيامبر اسلام نقل‌شده است كه فرمود: «ما اول احد كم طعامان قسط اخيراً من عمليد» يعني اينكه انسان بهتر است طعامي را نخورد كه ماحصل كار و عمل خود او نيست و يا روايت مشهوري كه پيامبر بر دستان پينه‌بسته كارگر بوسه مي‌زند و مي‌فرمايند كه خداوند چنين دستي را دوست مي‌دارد، نشان‌دهندۀ اهميت توجه به كار در اسلام است. (عراقي، ۱۳۶۷: ۱۷) هم‌چنين در اسلام، آيات و احاديث بي‌شماري در زمين شرافت ذاتي كار، حسن كار يدي، كار ذهني، علم و تحسين علما وجود دارد.

هم‌چنين سير امامم معصوم كه ائمه ما كار سخت را بسيار دوست داشتند و حتي در اوج تموّل مالي بسيار شديد كار مي‌كردند. امام باقر (ع) در مورد علي (ع) مي‌فرمايد: «جان اميرالمؤمنين خرج في‌البداهه في الحاجه قد جفاها يريد آن يراه الله يتعب نفسه في طلب الحلال» يعني، امير مؤمنان در گرماي شديد براي رفع نياز خود بيرون مي‌رفت و مي‌خواست خداوند او را ببيند كه در طلب روزي حلال زحمت مي‌كشد و خود را به مشقت مي‌اندازد (همان).

در انديش قرآني، خاستگاه كار و تلاش مفيد و سازنده، فطرت آدمي و عشق به كمال مطلق است، زيرا انسان خود فطرتاً كمال مطلق را جستجو مي‌كند و با اين كمال‌جويي در كار و تلاش به رضايت باطني و دروني و سلامت روحي و رواني بيشتر و به كمال فردي و اجتماعي استوارتري دست مي‌يابد.

علاوه بر قرآن، سنت ما بيشترين تأكيد را روي كار، طلب حلال، اجتناب از حرام، شرافت كار، امانت‌داري و صداقت در كار و ارزش و احترام به كار داشته است، تعداد حديث‌ها و رواياتي كه در اين زمينه مي‌توان آورد قابل‌احصا نيست. در اينجا تعدادي ازاين‌رو اي‌ات ارائه شد تا ابعاد اخلاق كار اسلامي روشن شود.

رسول خدا (ص) به علي (ع) فرمود: «يا علي: من صفات المؤمن آن يكون كثيرالمعونه» (مجلسي، ج ۶۷ ص ۳۱۱)؛ يعني اي علي: پركاري از صفات مؤمن است.

از ابن عباس نقل‌شده است كه وقتي كسي موردعلاقه پيامبر قرار مي‌گرفت، حضرت، سؤال مي‌كرد كه آيا او شغل و حرفه‌اي دارد؟ و اگر مي‌گفتند خير مي‌فرمود: از چشمم افتاد و در پاسخ به اينكه چرا اين فرد از چشم شما افتاد مي‌نمود: «لان المؤمن اذا لم يكن له حرفه يعيش بدينه» يعني، زيرا هر كه شغل و حرفه‌اي نداشته باشد از راه دينش زندگي خود را مي‌گذراند (دلشاد تهراني، ۱۳۷۶: ۱۲).

قرآن كريم به مال اهميت داده و آن را مايه و پايه قوام و قيام انسا‌ن‌ها دانسته است. فقير كسي است كه مهره كمرش شكسته و قدرت ايستادن ندارد. ازاين‌رو در تعاليم اسلامي، تحصيل خردمندانه مال، خير و فضيلت و اسراف و تبخير آن شر و بد است. (مفاتيح‌الحياه ۱۳۹۱: ۵۷۴)

رفاه اقتصادي جامعه در گرو دو عنصر محوري است، كوشش در توليد، قناعت در مصرف. (مفاتيح الحياه، ۵۷۹ به نقل از تسنيم، جلد ۱۷: ص ۳۴۴) مقصود از توليد در اينجا هر نوع اشتغال به كار مشروع براي تأمين زندگي و پيشرفت اقتصادي فرد و جامعه است و شامل كشاورزي، دامداري، تجارت، صنعت و مانند آن‌ها مي‌شود و در آيات و روايات بر آن تأكيد شده است.

اموالكم التي جعل‌الله قياما (سوره نساء، آيه ۵)

اميرمؤمنان علي (ع) مي‌فرمايد: ملتي كه آب و زمين كشاورزي به اندازه كافي دارد ولي آب‌ها را مهار و زمين را اصلاح نكند و از آن‌ها بهره‌برداري نكند و در اثر كم‌كاري يا بدكاري محتاج گردد از رحمت حق دور باد. (قرب الاسناد، ص ۵۵، مفاتيح‌الحياه ۵۸۰)

امام صادق (ع) مي‌فرمايد: «آنكس كه در جهت گشايش زندگي خانواده‌اش تلاش كند مانند كسي است كه درراه خدا جهاد نمايد» (داوري، ۱۳۷۲، صص ۴۷- ۴۲). قال علي (ع): «الشّاخص في‌طلب الرزق الحلال كالمجاهد في‌سبيل‌الله» يعني، «جوينده روزي حلال همچون مجاهد راه خداست» (دلشاد تهراني، ۱۳۷۶: ۱۰).

علي (ع) مي‌فرمايد: «المؤمن يعاف اللهو و يألف الجّد» يعني، مؤمن بيهودگي را كنار مي‌زند و جديت را به كار مي‌بندد (همان: ۲۰).

اسلام با تأكيد بر تضمين روزي بندگان از سوي خداي متعال، سعي و تلاش را توصيه كرده و در قرآن مي‌فرمايد: انسان جز محصول كوشش خويش مالك چيزي نيست. (سوره نجم، آية ۳۹)

در اسلام بر سحرخيزي و آغاز كار روزانه از ابتداي روز تأكيد فراوان شده و پرخوابي نهي شده است. بر اين مبنا از مؤمنان انتظار مي‌رود كه شب را به استراحت و تمدد اعصاب و تجديد قوا سپري نمايند و براي آغاز كار در روزي ديگر خود را مهيا كنند.

اميرمؤمنان مي‌فرمايد: صبح زود در پي روزي رفتن، روزي را افزون مي‌كند. نيز مي‌فرمايد: هيچ سحرخيزي درراه خدا برتر از سحرخيزي براي تأمين معاش فرزندان و خانواده نيست. (مفاتيح‌الحياه، ۱۳۹۱: ۹۲)

مشاهده مي‌شود كه در اسلام از گرايش به صفات زاهدانه بدون عمل پرهيز شده است. ازنظر اسلام، عابدترين مردم، پر كارترين آن‌ها نيز هست، رسول خدا به علي (ع) فرمود: «يا علي، من صفات المؤمن ان‌ يكون كثير المعونه» يعني، اي علي: از صفات مؤمن اين است كه پر كار است (همان: ۲۰).

بر اساس تعاليم و آموزه‌هاي قرآني و روايي فوق، سبك زندگي مطلوب در حوزة كار و فعاليت اقتصادي شامل ويژگي‌هاي زير است:

۱ – در درجة اول كار و فعاليت اقتصادي مؤمن بايد با قصد و نيت قرب الهي توأم باشد.

۲ – در كار و فعاليت اقتصادي و مراودات، معاملات و مناسبات مرتبط باكار و شغل بايد تقوا رعايت شود و مؤمن بايد خداوند را بر كليه اعمال و كنش‌هاي خود حاضر و ناظر بداند و در پيشگاه خداوند حقي از كسي ضايع نكند و وظيفه‌اش را به درستي و به‌طور كامل انجام دهد.

۳ – طبق آيات و روايات ذكر شده، جد و جهد در كار و فعاليت اقتصادي و به‌منظور كسب روزي حلال تأكيد فروان شده است.

۴ – مؤمن بايد از منابع و امكانات در اختيارش به‌طور بهينه بهره برد و اسراف نكند.

۵ – مؤمن بايد هر روزش بهتر از روز قبل باشد و بايد به دنبال علم‌آموزي و پيشرفت و تكامل باشد.

۶ – مؤمن نبايد از كيد و مكر دشمنان مأيوس شود، مؤمن بايد در كار خير، پايمردي و استقامت داشته باشد و در مصائب و سختي‌هاي راه به خدا توكل كند و از طريق ايمان و عمل صالح برنگردد.

۷ – مؤمن بايد وظيفه‌شناس و مسئوليت‌پذير باشد و هر جا مشاهده كند كه امر خيري بر زمين مانده، داوطلبانه انجام آن را بر عهده گيرد.

۸ – مؤمن بايد از مشورت و همكاري اهل خير و ابرار بهره گيرد.

۹ – در اسلام بر اهميت و ارزش وقت و زمان تأكيد شده و به مؤمنان انذار داده مي‌شود كه در قيامت بايد در خصوص نحوة سپري كردن عمرشان در دنيا پاسخ دهند و لذا نبايد عمرشان را در مسير بطالت، تباه نمايند.

۱۰ – هم‌چنين در اسلام بر پايبندي به خانواده و جامعه و تلاش در جهت تأمين رفاه همسر و فرزندان از طريق كار و و تحصيل روزي حلال توصيه فراوان شده است. در اسلام رزق حلال يعني درآمدي كه از طريق خدمت و خير به جامعه و ديگران تحصيل شده باشد و كسب روزي از راه‌هاي نامشروع مذمت شده و رعايت حقوق ديگران مورد تأكيد قرارگرفته است.

بر اساس مطالعات نظري فوق، ابعاد و مؤلفه‌هاي زير جهت ترسيم فضاي مفهومي اخلاق كار اسلامي معرفي مي‌شود.

نتيجه‌گيري

طبق آموزه‌هاي اسلامي، هر مؤمني بايد شبانه روزش را به سه قسمت مساوي بخش كند. يك بخش را به كار و كسب روزي حلال بپردازد، يك بخش را به فراغت، استراحت و امور منزل و بخش سوم را به عبوديت خدا و امور معنوي اختصاص دهد. (نهج‌البلاغه، ۱۰۰۸) اين بخش‌بندي زندگي و اوقات شبانه‌روز خطوط اصلي سبك زندگي اسلامي را ترسيم مي‌كند.

در اين مقاله صرفاً يكي از اين ابعاد سه گانه يعني كار و فعاليت شغلي و اقتصادي موردتوجه قرارگرفته و به‌منظور مديريت سبك زندگي مطابق با الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت، الگوي اخلاق كار اسلامي يا سبك مطلوب كار و فعاليت اقتصادي در اسلام تبيين شده است.

تحقق اهداف و آرمان‌هاي پيشرفت و توسعه در گرو عوامل متعددي است كه ازجمله مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به رفتار اقتصادي به ويژه اخلاق كار و تلاش در بين آحاد جامعه اشاره نمود. اخلاق و فرهنگ كار از مؤلفه‌هاي اصلي نيل به توسعه و پيشرفت است و بدون وجود بستري مناسب براي كار و فعاليت مولد آحاد مختلف جامعه، امكان نيل به اهداف توسعه و پيشرفت فراهم نخواهد بود.

آثار و پيامدهاي كار را مي‌توان در دو سطح فردي و اجتماعي مورد بررسي قرار داد. در سطح فردي، كار منشأ بروز و ظهور فضائل انساني و به دليل شكوفايي همين ظرفيت‌هاي نهفته در انسان، مولد و خلاقيت‌آفرين است. مولد بودن كار در فرد احساس رضايت و خشنودي ايجاد مي‌كند. همچنين دستاورد و محصولي كه از طريق كار نصيب انسان مي‌شود، به دليل قابليت مبادله‌اي آن ارزشمند است.

چون نيازي را برطرف ‌نمايد و لذا موجب رضايت و خرسندي در مصرف كننده مي‌شود. به‌علاوه انسان به‌عنوان اشرف مخلوقات مهم‌ترين تمايزش با ديگر موجودات در خلاقيتي است كه از طريق كار نشان مي‌دهد و در اثر آن و به‌منظور دست‌يابي به شرايط آرماني، خود و محيط پيرامونش را تغيير مي‌دهد. از بعد اجتماعي، كار به تعالي جامعه و تحقق آرمان‌ها و ارزش‌هاي بشري كمك مي‌نمايد. ازجمله مهم‌ترين اين آرمان‌ها مي‌توان به پيشرفت، رفاه و بالندگي اشاره نمود.

كار صالح و شايسته سرمنشأ تحقق آرمان‌هاي جهانشمول بشر است. در جامعه‌اي كه آحاد آن براي نيل به ارزش‌ها و اهداف جمعي در تلاش و كوشش باشند و در انجام وظايف و تكاليف خود به نحو شايسته عمل نمايند و تمامي مساعي خود را بكار گيرند و از منابع در اختيارشان نيز به‌طور مناسب استفاده كنند و به قواعد و هنجارهاي كار احترام بگذارند و به حقوق ديگران تعدي نكنند، چنين جامعه‌اي از بالاترين ميزان پيشرفت و بالندگي، رفاه و آسايش و نظم و امنيت برخوردار خواهد بود و درگيري، خشونت، تنش، ناامني، آشوب، بي‌نظمي، طغيان، شورش، معضلات و مفاسد اجتماعي نيز مجال ظهور و بروز نخواهند داشت يا دست كم به كمترين مقدار خود خواهد رسيد.

از زاويه‌اي ديگر مي‌توان گفت كه منشأ بسياري از مصائب و معضلات اجتماعي، اقتصادي، سياسي و فرهنگي كه يك جامعه را ناكارآمد مي‌نمايد و مانع از تحقق آرمان‌هاي پيشرفت مي‌شود، زيرپاگذاشتن ارزش‌ها، قواعد، قوانين و هنجارهاي مربوط به كار و فعاليت اقتصادي است. لذا پيشرفت، توسعه، تعالي و بالندگي هر جامعه و تمدني، در گرو كار، تلاش، سعي و كوشش جمعي است. جامعه‌اي كه از تلاش و كوشش و سخت كوشي روي‌گردان است، چاره‌اي جز پذيرش فقر و بدبختي، ركود و رخوت، بي‌نظمي، ناامني و آشوب نخواهد داشت.

به همين دليل اسلام جايگاه ارزشمندي براي كار و تلاش چه در بعد فردي و چه در بعد اجتماعي آن قائل شده است. اين ديدگاه در اسلام كه به روشني در آيات و روايات تبيين شده است با نظر برخي از متفكران غربي كه اسلام را دين تنبلي و تن‌پروري دانسته‌اند، در تضادي آشكار قرار دارد. در اسلام تصريح شده كه هيچ چيزي براي انسان غير از طريق كار و تلاش حاصل نمي‌آيد و انسان بايد براي تحصيل رزق و روزي به سعي و تلاش همت گمارد.

راه‌كارها و پيشنهادها

به‌منظور ارتقاء اخلاق كار اسلامي بايد در دو زمينه برنامه‌ريزي و اقدام كرد: زمينه اول به تقويت اخلاق كار اسلامي از طريق فرهنگ‌سازي، آموزش و تربيت نسل‌هاي جديد مرتبط است و زمينه دوم به حذف يا كاهش عوامل كاهنده اخلاق كار اسلامي در محيط‌هاي كار و فعاليت اختصاص دارد. درزمينهٔ اول فرهنگ و نگرش كارمحور در جامعه بايد تقويت شود.

چراكه جامعه ايران براي نيل به توسعه و پيشرفت به تربيت هرچه بيشتر انسان‌هاي اراده‌گرا، موفقيت‌‌طلب، آينده‌نگر، برنامه‌ريز، سخت‌كوش، وظيفه‌شناس و درستكار، حسابگر، وقت‌شناس، اهل پس‌انداز و سرمايه‌گذاري، خلاق و كارآفرين نياز دارد. در اين راستا خانواده، نظام آموزشي، رسانه‌ها و ساير نهادهاي فرهنگي بايد در جهت تشويق افراد به دروني كردن اين ارزش‌ها عمل كنند و مانع تكوين باورها و نگرش‌هاي بدبينانه، تقديرگرايانِ، دم غنيمتي و دنياگريزانه در افراد شوند.

مهم‌تر از ايجاد و تقويت اخلاق كار توسط نهادهاي تربيتي و فرهنگي، دولت بايد با وضع قوانين و ايجاد سازوكارهاي مناسب، به تقويت اصل شايستگي و شايسته‌سالاري همت گمارد تا مانع افول اخلاق كار جوانان و فارغ‌التحصيلاني شود كه با انگيزه و اشتياق بالايي به بازار كار وارد مي‌شوند. در جامعه‌اي كه افراد احساس كنند، مزاياي اجتماعي مانند ثروت، قدرت، شغل؛ مقام و منصب و … بر مبناي اصل شايستگي توزيع نمي‌شود، رقابت لجام‌گسيخته و ناهنجار براي كسب اين مزايا نيز رخ مي‌دهد. (رفيع‌پور، ۱۳۸۴: ۲۸۵) و در نتيجه اخلاق كار تضعيف مي‌شود.

در مجموع بايد به افراد آموخت كه در صورتي مي‌توانند به موفقيت بيشتر دست يابند كه وظايف‌شان را به بهترين شكل انجام دهند. انجام وظايف يكي از بارزترين مسيرها و شيوه‌هايي است كه افراد مي‌توانند از طريق آن بر رقباي خود پيشي گيرند؛ اما بايد به موازات آن پاداش متناسب نيز در نظر گرفت تا در افراد احساس بي‌عدالتي شكل نگيرد. چراكه احساس بي‌عدالتي از دو جنبه اخلاق و فرهنگ كار را دچار بحران مي‌كند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ فروردين ۱۳۹۶ساعت: ۱۲:۰۲:۵۸ توسط:شيوا راد موضوع:

جوش هاي جواني و راه درمان آن

جوش غرور جواني (آكنه)

آكنه بيماري التهابي مزمن غدد چربي پوست است اين غدد بيشترين تراكم را در پوست صورت، قسمت فوقاني قفسه سينه، پشت و شانه‌ها دارند.

لذا شيوع آكنه در اين نواحي بيشتر است سن شروع بيماري معمولاً در زمان بلوغ است.

آكنه در پسرها حدود ۱۶-۱۹ سالگي و در دخترها حدود سن ۱۴-۱۷ سالگي شروع مي‌شود و بعد از ۲۰-۲۵ سالگي به آهستگي برطرف مي‌شود، ولي در موارد نادري بابلي سن ۲۵ سالگي هم تداوم دارد.

عامل ايجاد بيماري چيست؟

در شروع بلوغ، توليد و ترشح هورمون‌هاي مردانه در هر دو جنس به‌طور ناگهاني و شديد، افزايش مي‌يابد كه موجب رشد غدد چربي پوست و توليد و ترشح زياد چربي مي‌گردد.

غدد چربي پوست با مجراي خروجي ارتباط دارند و چربي را از طريق منفذ فوليكول مو به سطح پوست تخليه مي‌كنند از طرفي سلول‌هاي مجراي فوليكول مو تحت تأثير غدد چربي، تكثير مي‌شوند و اين موضوع موجب چسبندگي اين سلول‌ها به يكديگر مي‌شود.

نهايتاً تجمع و باقي ماندن سلول‌هاي تكثيرشده همراه با چربي باقيمانده در اين منافذ موجب انسداد منفذ فوليكول مو مي‌شود بسته شدن منافذ فوليكول مو نيز موجب بروز دانه‌هاي سرسياه يا سرسفيد در پوست شوند.

اين دانه‌هاي سرسياه در اثر عدم رعايت بهداشت در پوست به وجود نمي‌آيند لذا نبايد با مالش و شست شوي مكرر آن‌ها اقدام به تخليه آن‌ها نماييد. علت سياه شدن آن‌ها اكسيد شدن چربي موجود در منافذ پوست همراه با تجمع رنگ‌دانه‌هاي سياه‌رنگ است و با درمان به‌مرورزمان از بين مي‌روند.

از طرفي محيط براي رشد ميكرب‌ها در مجاري فوليكول مو مساعد مي‌شود اين ميكرب‌ها تكثير مي‌شوند مواد شيميايي كه اين باكتري‌ها از خود ترشح مي‌كنند، مي‌تواند جدار فوليكول مو را تخريب نموده و ايجاد قرمزي، تورم و تجمع چرك در سطح پوست نمايد كه اين‌ها همان علائم التهابي آكنه است.

عوامل مؤثر بر آكنه:
  1. آب‌وهوا: رطوبت، گرما و تعريق زياد باعث تشديد آكنه مي‌گردد خنك نگه‌داشتن محيط سكونت و ورزش‌هاي سبك ازجمله شنا مي‌توانند كمك‌كننده باشند.
  2. مواد آرايشي و بهداشتي: استفاده از كرم پودر يا مواد آرايشي چرب مي‌تواند موجب تشديد آكنه شود، لذا هر شب بايد مواد آرايشي با آب و صابون يا ساير پاك‌كننده‌ها از سطح پوست پاك شوند.
  3. تغذيه: ارتباط مشخصي بين رژيم غذايي و آكنه يافت نشده است، ولي بسياري از بيماران اعتقاددارند كه بيماري‌شان با مصرف بعضي مواد غذايي ازجمله شكافت، شيريني، غذاهاي پرچرب و سرخ‌كردني بدتر مي‌شود اگر احساس مي‌كنيد با خوردن ماده غذايي خاص، بيماري شما بدتر مي‌شود، از خوردن آن اجتناب كرده و يا حداقل مصرف آن را كاهش دهيد.
  4. هورمون‌ها: افزايش هورمون‌هاي آندروژنيك (مردانه) و پروژسترون در خانم‌ها مي‌تواند موجب تشديد آكنه شود آكنه بلوغ به‌ندرت نشانه يك اختلال غددي است بااين‌حال در افرادي كه آكنه در آن‌ها همراه با علائمي از قبيل ريزش مو، رشد موهاي زائد و يا اختلال عادت ماهانه باشد، الزام است بررسي‌هاي هورموني توسط پزشك معالج صورت گيرد.
  5. نور خورشيد: نور طبيعي خورشيد موجب بهبود آكنه مي‌شود، ولي آفتاب‌سوختگي، برنزه كردن شديد، مي‌تواند آن را تشديد كند.

پيشنهادات ويژه:

بلك ماسك

درمان
  • درمان آكنه برحسب شدت و نوع ضايعه متفاوت است صرف تجويز دارو براي درمان آكنه كافي نيست همكاري بيمار لازمه موفقيت درمان است.
  • شستشوي صورت روزي ۵ بار به‌وسيله صابون‌هاي ضعيف و ماليم كافي بوده و نبايد از شستشوي مكرر و مالش زياد سطح پوست براي درمان آكنه استفاده كرد.
  • از دست‌كاري جوش‌ها جداً خودداري كنيد، زيرا ممكن است پس از بهبودي حفرهاي در محل جوش‌ها برجا بماند.
  • شروع اثرات درماني آكنه حداقل ۱ تا ۱ هفته زمان مي‌برد و براي اينكه بهبودي چشمگير باشد بايد درمان حداقل ۹۵ هفته ادامه يابد.
  • درصورتي‌كه پزشك معالج براي شما تركيبات خاصي تجويز نموده باشد از ماليدن آن روي پلك‌ها، گوشه‌هاي بيني و دور لب‌ها خودداري كنيد.
  • در چند هفته اول شروع درمان خوراكي آكنه، معمول آكنه در ظاهر تشديد يافته و حتي ممكن است ضايعات التهابي بيشتر شود و اين مسئله گذرا بوده و با ادامه درمان بهبودي حاصل خواهد شد.
  • درمان جاي جوش آكنه به‌وسيله ليزر، تزريق كال ژن يا اليِ برداري (شيلينگ) توسط متخصص پوست انجام مي‌شود.

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ساعت: ۱۰:۱۴:۵۶ توسط:شيوا راد موضوع:

خود مراقبتي از پوست

ﺍﺷﻌﻪ ماوراءبنفش ﻳﺎ UV ﺑﺎﻋﺚ ﺁﺳﻴﺐ ﭘﻮﺳﺖ مي‌شود. ﺍﻳﻦ ﺍﺷﻌﻪ ﻣﻮﺟﺐ چين‌وچروك، ﻟﻚ ﻭ ﺍﻳﺠﺎﺩ توده‌هاي ﺑﺪﺧﻴﻢ ﻳﺎ خوش‌خيم ﺩﺭ ﭘﻮﺳﺖ مي‌شود.

UVB ﻋﺎﻣﻞ ﺑﺮﻧﺰﻩ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﭘﻮﺳﺖ ﻭ UVA ﻋﺎﻣﻞ ﺍﺻﻠﻲ آفتاب‌سوختگي ﺍست

ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ ﺍﺯ ﺍﺛﺮﺍﺕ ﻣﻨﻔﻲ ﻧﻮﺭ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ:

  1. ﺍﺯ ﺳﺎﻋﺖ ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر ﻛﻪ ﺗﺎﺑﺶ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﺷﺪﻳﺪﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﻣﺤﻴﻂ ﺑﺎﺯ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻧﻮﺭ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﮕﻴﺮﻳﺪ
  2. ﺍﺯ ﭘﻮﺷﺶ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻧﻤﺎﻳﻴﺪ (ﭘﻴﺮﺍﻫﻦ آستين‌بلند ﻭ ﺷﻠﻮﺍﺭ ﭘﺎﭼﻪ ﺑﻠﻨﺪ، ﻛﻼﻩ لبه‌دار ﺑﺰﺭگ، ﺩﺳﺘﻜﺶ ﻭ ﻋﻴﻨﻚ) ﭼﺮﺍﻛﻪ ﭘﻮﺷﺶ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺍﺯ ﻫﺮ ﺭﻭﺵ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻣﺆﺛﺮﺗﺮ ﺍﺳﺖ پارچه‌هايي ﺑﺎ ﺑﺎﻓﺖ ﻣﺘﺮﺍﻛﻢ ﻣﺜﻞ ﻛﺘﺎﻥ مناسب‌ترند.
  3. ﺍﺯ ﻛﺮﻡ ﻳﺎ لوسيان ماي ﺿﺪ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻧﻤﺎﻳﻴﺪ

ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﺿﺪ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﻳﺎ ﻓﻴﺰﻳﻜﻲ ﺍﺳﺖ ﻳﺎ ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ:                                                                                                                    ﻓﻴﺰﻳﻜﻲ: ﻧﻮﺭ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ ﺭﺍ ﻳﺎ ﻣﻨﻌﻜﺲ مي‌كنند ﻳﺎ ﺟﺬﺏ مي‌كنند، ﻣﺜﻞ ﺍﻛﺴﻴﺪ ﺭﻭﻱ، ﺍﻛﺴﻴﺪ ﺗﻴﺘﺎﻧﻴﻮﻡ، ﺍﻛﺴﻴﺪ ﺁﻫﻦ، كال امين ﻭ  …

ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ: ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺧﻮﺍﺹ ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﺧﻮﺩ ﺑﺮ ﺗﻐﻴﻴﺮ طول‌موج بخشه‌اي ﻣﻀﺮ ﻧﻮﺭ ﻭ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺑﺨﺶ ﻏﻴﺮ ﻣﻀﺮ ﻋﻤﻞ مي‌كند.

ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﺿﺪ ﺁﻓﺘﺎﺏ به‌صورت ژﻝ ﻛﺮﻡ ﻣﺤﻠﻮﻝ ﻳﺎ ﺍﺳﭙﺮﻱ ﻫﺴﺘﻨﺪ SPF برگ خريد محافظت‌كننده ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﺍﺛﺮﺑﺨﺸﻲ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﺷﻌﻪ UV ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ ﺍﺳﺖ.

ﭼﻪ ﻧﻜﺎﺗﻲ ﺭﺍ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﺑﻬﺪﺍﺷﺘﻲ ﭘﻮﺳﺖ ﺑﺎﻳﺪ مدنظر ﺩﺍﺷﺖ؟

  • ﺯﻣﺎﻥ ﻣﺎﻧﺪﮔﺎﺭﻱ ﺍﻳﻦ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ۳ – ۲ ساعت هست ﻛﺮﻡ ﺿﺪ ﺁﻓﺘﺎﺏ ماي ﻣﻘﺎﻭﻡ ﺑﻪ ﺁﺏ ﭘﺲ ﺍﺯ ۴۰ دقيقه ﻭ ﻛﺮﻡ ماي ﺿﺪ ﺁﺏ ﺗﺎ ۸۰ دقيقه ﭘﺲ از تماس ﺑﺎ ﺁﺏ ﻳﺎ ﺗﻌﺮﻳﻖ ﺑﺎﻳﺪ ﺗﺠﺪﻳﺪ ﺷﻮﻧﺪ
  • ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻫﺮ ﻧﻮﻉ ﻛﺮﻡ ﻳﺎ ﻣﺤﻠﻮﻝ ﺑﺮ ﺭﻭﻱ ﺿﺎﻳﻌﺎﺕ ﭘﻮﺳﺘﻲ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﭘﺰﺷﻚ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﻴﺮﺩ
  •  ﺿﺪ ﺁﻓﺘﺎﺏ تاب ﺩﺍﺭﺍﻱ ﭘﺎﻳﻪ ﺍﻟﻜﻞ ﺑﺮﺍﻱ ﭘﻮﺳﺖ ماي ﭼﺮﺏ ﻭ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺁﻛﻨﻪ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺍﺳﺖ ﺍﻣﺎ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﭘﻮﺳﺖ ماي -۳ ﻣﻠﺘﻬﺐ ﻳﺎ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺍﮔﺰﻣﺎ ﺑﻪ كاربرد
  •  ﺑﺮﺍﻱ ﻛﻮﺩﻛﺎﻥ بزرگ‌تر ﺍﺯ ۶ ماه ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﻛﻪ ملايم‌تر ﺍﺳﺖ، استفاده كرد.
  • ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺗﻬﻴﻪ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﺑﻪ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺍﻧﻘﻀﺎ، ﻋﻼﻣﺖ ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ تأييديه ﻭﺯﺍﺭﺕ ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ ﺗﻮﺟﻪ ﺷﻮﺩ.
  •  ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﺮﻭﺯ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺭﻧﮓ ﭘﻮﺳﺖ، ﺧﺎﺭﺵ، ﻗﺮﻣﺰﻱ، ﺟﻮﺵ، ﻋﻼﺋﻢ آفتاب‌سوختگي ﻭ ﺑﺮﻧﺰﻩ ﺷﺪﻥ، ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ از ﻣﺤﺼﻮﻝ ﺭﺍ ﻣﺘﻮﻗﻒ ﻛﻨﻴﺪ.
  • ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺿﺪ ﺁﻓﺘﺎﺏ ۱۵ – ۳۰ ﺩﻗﻴﻘﻪ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺟﻬﻪ ﺑﺎ ﻧﻮﺭ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ ﺿﺮﻭﺭﺕ ﺩﺍﺭﺩ.
  • ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻛﺮﻡ ﺿﺪ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ مرطوب‌كننده ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷﻮد.
  • ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻤﺎﻣﻲ ﻧﻘﺎﻁ ﺑﺎﺯ ﺑﺪﻥ  ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﺿﺪ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﺮد.
  • ﺍﺯ ﻣﺼﺮﻑ ﺿﺪ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﺩﺭ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﭼﺸﻢ ﺑﺎﻳﺪ ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﻱ ﻛﺮﺩ.
  • ﺩﺭ ﻫﻮﺍﻱ ﺍﺑﺮﻱ ﻧﻴﺰ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﺿﺪ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷﻮﺩ.
  • ﺩﺭ بزرگ‌سالان ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﺑﺎ SPF حداقل ۳۰ و در كودكان ۱۵ توصيه مي‌شود.

محصولات پيشنهادي:

بلك ماسك


مراقبت از پوست، مو و ناخن

شوينده‌ها  به‌جز ﺻﺎﺑﻮﻥ  ﺣﺎﻭﻱ ﻣﻮﺍﺩﻱ ﺍﺯ ﻗﺒﻴﻞ ﻛﻠﺮ ﻭ ﺳﺎﻳﺮ پاك‌كننده‌ها ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ كوتاه‌مدت ﻳﺎ بلندمدت  ﺑﺎﻋﺚ ﺗﺤﺮﻳﻚ ﭘﻮﺳﺖ، ﻣﺨﺎﻁ  ﻭ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺗﻨﻔﺴﻲ مي‌گردد.

ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺍﺯ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺁﺳﻴﺐ ﭘﻮﺳﺖ ﻧﺎﺷﻲ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺩ ﺷﻮﻳﻨﺪﻩ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮﻱ ﻛﻨﻴﻢ؟

  1. ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺗﻤﺎﺱ ﭘﻮﺳﺖ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺍﺩ ﺍﺯ ﺩﺳﺘﻜﺶ ﺳﺎﻟﻢ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷﻮﺩ.
  2. ﺑﺮﺍﻱ پوسته‌اي ﺣﺴﺎﺱ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺩﺳﺘﻜﺶ ماي ﻧﺨﻲ ﺩﺭ ﺯﻳﺮ ﺩﺳﺘﻜﺶ ﭘﻼﺳﺘﻴﻜﻲ ﺿﺮﻭﺭﻱ ﺍست.
  3. ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻛﺮﻡ ماي مرطوب‌كننده ﭘﺲ ﺍﺯ ﺷﺴﺘﺸﻮ، ﻣﻔﻴﺪ ﺍﺳﺖ.
  4. ﺷﺴﺘﺸﻮﻱ ﺭﻭﺯﺍﻧﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﺎ ﺁﺏ ﻭ ﺻﺎﺑﻮﻥ به‌منظور ﺯﺩﻭﺩﻥ آلودگي‌ها، ﭼﺮﺑﻲ ﻭ ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ ﻭ ﻣﻮﺍﺩ ﺁﺭﺍﻳﺸﻲ ﺍﺯ ﭘﻮﺳﺖ ﺿﺮﻭﺭﻱ ﺍﺳﺖ.
  5. ﺑﺮﺍﻱ ﭘﻮﺳﺖ ماي ﺧﺸﻚ  ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ صابون ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺷﺴﺘﺸﻮ مرطوب‌كننده ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﺮد.
  6.  ﺻﺎﺑﻮﻥ ماي  ﺣﺎﻭﻱ گلي سرين، ﻣﻼﻳﻢ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﻣﻮﺍﺩ ﻣﻌﻄﺮ ﺑﺎ PH-5-5.5 مناسب است.
  7.  ﺩﺭ ﻓﺼﻮﻝ ﺳﺮﺩ هفته‌اي ۲-۱ بار ﺩﺭ ﻓﺼﻮﻝ ﺳﺮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﻓﺼﻮﻝ ﮔﺮﻡ ﺍﺳﺘﺤﻤﺎﻡ ﻭ ﺩﻭﺵ ﺭﻭﺯﺍﻧﻪ موردنياز ﺍﺳﺖ.
  8. ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺧﺮﻭﺝ ﺍﺯ ﺣﻤﺎﻡ ﺑﻪ ﻣﺪﺕ ۱ دقيقه ﺁﺏ ﺳﺮﺩ ﺍﺯ ﻣﭻ ﭘﺎ ﺑﻪ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺭﻳﺨﺖ.
  9. ﺍﺯ ﺍﺳﺘﺤﻤﺎﻡ ﺑﺎ ﻣﻌﺪﻩ ﭘﺮ  ﻳﺎ ﻧﺎﺷﺘﺎ  ﭘﺮﻫﻴﺰ ﺷﻮد.
  10. ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻭﺍﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﺎﺯ ﺷﺪﻥ ﻣﻨﺎﻓﺬ ﭘﻮﺳﺘﻲ  ﻭ  بهره‌مندي ﺍﺯ ﺍﺛﺮﺍﺕ ﻣﻮﺍﺩ ﻭ ﺗﺮﻛﻴﺒﺎﺕ ﺗﻘﻮﻳﺘﻲ ﻣﻔﻴﺪ ﺍست.
  11. ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻭﺍﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﺳﺘﺤﻤﺎﻡ، ﺑﺎﻳﺪ به‌طور ﻣﺮﺗﺐ ﺷﺴﺘﺸﻮ ﻭ ضدعفوني ﺷﻮﺩ دوش گرفتن بهداشتي تر است.
  12. ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺑﺪﻧﻲ ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ  ﺍﺳﺘﺤﻤﺎﻡ ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﻱ ﺷﻮﺩ. ﻣﺪﺗﻲ ﺍﺳﺘﺮﺍﺣﺖ لازم است.
  13. ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﺳﺘﺤﻤﺎﻡ به‌آرامي ﺑﺎ ﺣﻮﻟﻪ ﻧﺮﻡ ﻛﻞ ﺑﺪﻥ ﻭ ﻻﻱ ﺍﻧﮕﺸﺘﺎﻥ ﭘﺎ ﺧﺸﻚ ﺷﻮﺩ.
  14. ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﺪﺍﻭﻡ ﺍﺯ ﺳﺸﻮﺍﺭ ﺩﺍﻍ ﺑﺮﺍﻱ خشك‌كردن ﻣﻮﻫﺎ ﺑﺎﻋﺚ ﺁﺳﻴﺐ ﺑﻪ ﺳﺎﻗﻪ ﻣﻮ مي‌شود.
  15. ﺷﺎﻧﻪ ﻛﺮﺩﻥ ﻣﻮﻫﺎﻱ ﺧﻴﺲ ﺑﺎﻋﺚ ﺁﺳﻴﺐ ﺑﻪ ﻣﻮ مي‌شود.
  16. ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻛﻴﺴﻪ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺁﺳﻴﺐ ﺑﻪ ﻻﻳﻪ ﺷﺎﺧﻲ ﭘﻮﺳﺖ ﺗﻮﺻﻴﻪ نمي‌شود ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﻳﻚ ﻟﻴﻒ ﻧﺮﻡ ﻭ ﺷﺨﺼﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﺴﺘﺸﻮﻱ ﺑﺪﻥ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷﻮﺩ.
  17. ﻟﻴﻒ ﺭﺍ ﺑﺎﻳﺪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ، ﺑﺎ ﺁﺏ ﻭ ﺻﺎﺑﻮﻥ ﺷﺴﺘﻪ ﺩﺭ ﻣﺠﺎﻭﺭﺕ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﺧﺸﻚ ﻧﻤﻮد.
  18. ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺭﻓﺘﻦ ﺑﻪ ﺁﺭﺍﻳﺸﮕﺎﻩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻟﻮﺍﺯﻡ ﺷﺨﺼﻲ ﺿﺮﻭﺭﻱ ﺍﺳﺖ.
  19. ﻭﺟﻮﺩ فرورفتگي، ﺷﻴﺎﺭ ﻭ ﻟﻜﻪ ماي ﺳﻔﻴﺪ ﻳﺎ ﺭﻧﮕﻲ برنان مي‌تواند ﻃﺒﻴﻌﻲ ﻳﺎ ﻧﺎﺷﻲ ﺍﺯ ﺑﻴﻤﺎﺭﻱ ﻭ ﻛﻤﺒﻮﺩ ريزمغذي‌ها ﺑﺎﺷﺪ، ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﺮﻭﺯ آن‌ها ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﭘﺰﺷﻚ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﻛﺮﺩ.

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ساعت: ۰۹:۲۹:۵۳ توسط:شيوا راد موضوع:

درمان جوش هاي سرسياه در طب سنتي

جوش هاي سرسياه وقتي ايجاد مي شوند كه منافذ بازپوست از سبوم نوعي چربي پوست وسلول هاي مرده پوست پر مي شوند در واقع فرق جوش هاي سر سياه با جوش هاي سرسفيد، باز يا بسته بودن منافذ پوست است.

براي پاكسازي جوش هاي سرسياه از ماسك هاي زير استفاده كنيد: ماسك شير و عسل عسل و شير هر دو خواصي دارند كه براي پوست بسيار مفيدند.

عسل خواص ضدباكتريايي دارد و اسيد لاكتيك موجود در شير پوست صورت را نرم و انعطاف پذير مي كند البته هدف اصلي در اينجا توليد ماده اي با چسبندگي بالاست.

براي درست كردن اين ماسك، يك قاشق غذاخوري عسل خام ارگانيك با يك قاشق چايخوري شير مخلوط كنيد و آن را به مدت ۵ تا ۱۰ دقيقه حرارت دهيد و دوباره مخلوط را هم زده تا مواد با يكديگر كاملا مخلوط شوند.

وقتي مخلوط خنك شد، آن را روي جوش هاي سرسياه بماليد و كمي هم پنبه يا دستمال كاغذي به روي آن بگذاريد و آرام به آن ضربه بزنيد و صبر كنيد روي صورت تان خشك شود حداقل ۲۰دقيقه صبركنيد و سپس با دقت پنبه يا دستمال كاغذي را از روي صورت بكشيد، مي بينيد كه بسياري از جوش هاي سرسياه تان پاك مي شود اكنون صورتتان را شسته و مرطوب كننده بماليد.

ماسك دارچين و عسل اين ماسك كه بيشتر شبيه يك شكلات خوشمزه است، توانايي حيرت انگيزي در پاك كردن جوش هاي سرسياه دارد.

عسل با ويژگي هاي ضدباكترياي خود جلوي ايجاد آكنه را هم مي گيرد و همچنين به دليل چسبندگي زيادش دانه هاي سياه را از درون منافذ پوست بيرون مي كشد دارچين هم با بالابردن جريان خون پوست، باعث صاف، سالم و شفاف شدن پوست تان مي شود.

براي ساخت اين ماسك، يك قاشق غذاخوري عسل را با يك قاشق چايخوري دارچين مخلوط كنيد سپس يك لايه نازك از مخلوط را روي جوش هاي سرسياه بگذاريد و نواري از پنبه يا تكه دستمال كاغذي روي آن قرار دهيد.

محصولات پيشنهادي:

ماسك بلك

پس از ۳ تا ۵ دقيقه، نوار را از روي صورت برداشته و صورت تان را بشوييد و مرطوب كننده بماليد. ماسك سفيده تخم مرغ با استفاده از سفيده مي توانيد منافذ پوست صورت تان را ببنديد تا به راحتي جوش سرسياه تشكيل ندهند و در ضمن جوش هاي سرسياه را هم پاك كنند.

براي ساخت اين ماسك ابتدا سفيده و زرده تخم مرغ را از هم جدا كنيد صورت تان را بشوييد و خشك كرده و يك لايه نازك از سفيده تخم مرغ روي پوست تان بماليد سپس با استفاده از دستمال كاغذي،سفيده تخم مرغ را با ملايمت روي پوست تان بماليد تا كاملا روي پوست خشك شود و دوباره يك لايه سفيده روي آن بماليد و دوباره صبر كنيد تا خشك شود و يكبار ديگر اين كار را انجام دهيد و ۱۵ دقيقه صبر كنيد سپس با ملايمت صورت تان را بشوييد و در انتها مرطوب كننده بماليد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ساعت: ۱۲:۳۴:۲۵ توسط:شيوا راد موضوع:

براي صاف شدن پوست صورت چه بايد كرد

وقتى جلوى آينه مى رويد، معمولا كدام قسمت از صورتتان توجه شما را به خودش جلب مى كند؟ شــايد شما هم مانند ميليون ها آدمى باشيد كه به پوســت خود اهميت زيادى مى دهنــد و وقت و هزينه زيادى صرف آن مى كنند.

واقعيت اين اســت كه بســيارى از متخصصان زيبايى، داشــتن پوستى ســالم و بشــاش را عاملى براى زيبايى مى دانند، اما داســتان به همين جا ختم نمى شــود. بسيارى از پزشــكان هم معتقدند پوست بازتابى از درون آدمى اســت. بنابراين سلامت آن، سلامت ارگان هاى درونى بدن را نشان مى دهد.به همين دليل اين هفته ســراغ راز و رمز هاى داشــتن پوستى سالم و زيبا رفتيم.

شناسايى نوع پوست

پوســت چرب: اگر بعد از هر بار شستشــوى صورت در مدت كوتاهى نواحى پيشــانى، اطراف و روى بينى و قســمت چانه تان چرب مى شود و بتدريج تمام قسمت هاى صورتتان حالت براق مى گيرد بايد بدانيد پوستتان از نوع چرب است. حتما تا به الان خودتان هم احساس كرده ايد كه مستعد بروز آكنه و انواع لكه هاى پوستى هستيد. اما نگران نباشيد پوست شــما علاوه بر ويژگى هاى منفى، نكات مثبتى هــم دارد. پوســت هاى چرب اين خاصيــت را دارند كــه در مقابل بروز چروك ها مقاوم هستند و ديرتر پير مى شوند.

پوســت خشك: اگر آنقدر به كرم مرطوب كننده وابسته هستيد كه بدون آن زندگى برايتان غيرممكن به نظر مى رسد، پوست شما جزو انواع خشك محســوب مى شود. كافى است در چرب نگه داشتن پوستتان كمى كوتاهى كنيد تا دچار خارش و قرمزى پوست شويد.

البته اين اوضاع با تغيير فصل و بويژه در فصل پاييز و زمســتان تشديد مى شــود كه با چرب كردن مداوم با كرم هاى مرطوب كننده مشكل براحتى حل مى شود.

پوست مخلوط: اين پوست نسبت به پوست چرب در مدت زمان بيشتر و مقدار كمترى چربى ترشح مى كند.

پوســت طبيعى: شما نه از چربى بيش از اندازه پوستتان به ستوه مى آييد و نه با ســرد شدن هوا در آن احساس كشيدگى مى كنيد. پوستتان سالم و با منافذ كوچك است. براحتى دچار آكنه نمى شود و به طور كلى با مشكلات كمترى رو به رو ست.

چگونه پوستى سالم داشته باشيم؟

گاهى خودتــان را زيبا مى بينيد و گاهى كه جلــوى آينه مى رويد، فكر مى كنيــد چهره تان گرفته اســت، البته اين تغييــرات از نظر ديگران چندان محســوس نيســت، اما به هر حال پوســت مهم ترين عاملى است كه اين احساس را به شما منتقل مى كند.

برخى عوامل بيشتر در به وجود آوردن اين حالت دخيل هستند:

  • تغذيه: كافى اســت روزتان را با يك ليوان شــير آغــاز كنيد تا متوجه شــويد لبنيات تا چه حد مى تواند در شادابى چهره شما نقش داشته باشد. اگر در طول روز از ســبزيجات و ميوه هاى تازه استفاده كنيد، در نهايت به ســلامت خود كمك كرده ايد. از ديگر نكات تغذيه اى مى توان به نوشيدن آب فراوان اشاره كرد. اين كار بويژه در فصل تابستان اهميت زيادى دارد.
  • خواب: مشاهده تأثير خواب بيشتر از همه هنگام بى خوابى نمود پيدا مى كند. اين كه دوســتان يا همكارانتان بعــد از كار زياد و خواب ناكافى از شما در مورد چهره گرفته تان پرس وجو مى كنند، به دليل توانايى غيبگويى آنها نيست. به اين دليل است كه خواب ناكافى تأثير مشهود و عميقى روى چهره شما دارد.
  • ورزش: از آنجا كه ورزش مانند يك داروى همه كاره براى هر بيمارى مفيد است، سلامت پوســت هم از اين قاعده مستثنا نيست. ورزش منافذ پوست را باز مى كند و باعث تنفس آن مى شود.
  • آرامش: مى توانيد با اســترس ها و اضطراب هايتان به جنگ با پوست و ســلامت آن برويد يا اين كه راه دوم را انتخاب كنيد و با آرامش خاطر به داشتن پوستى شاداب كمك كنيد.
  • شستشــوى مرتب: براى داشتن پوستى ســالم با توجه به نوع پوست، آن را به دفعات مناســب بشوييد. بعد از شستشو بايد با استفاده از كرم هاى مخصوص پوستتان را تغذيه كنيد.

۳ نوع ماسك طبيعى صورت

بسيارى از افراد به استفاده ازكرم هاى بازارى تمايلى ندارند و معتقدند مى توانند هم تأثير همان كرم ها را با مواد طبيعى در خانه ايجاد كنند. اگر شما هم جزو همان دسته از افراد هستيد ماسك هاى زيبايى زير مى تواند راهنماى خوبى براى شما باشند.

براى پوســت هاى چرب و آكنه دار: نصف پرتقال را همراه با پوســت آن و كمى ليموترش مخلوط كنيد و روى پوســتتان بماليد. ممكن اســت در لحظات ابتدايى پوستتان قرمز شود يا بسوزد، اما تا زمان خشك شدن اين مواد صبر كنيد. سپس با آب ولرم شستشو دهيد.

ايجاد طراوت و تقويت پوســت: كمى شــير را با بادام رنده شــده مخلوط كنيد و روزى يك بار روى پوستتان قرار دهيد. اين ماسك ضمن شادابى بخشيدن به پوست و رفع لكه ها به ايجاد روشنى و شفافيت در آن نيز كمك مى كند.

از بين بردن جاى زخم: آناناس جزو آن دســته از ميوه هايى اســت كه براى از بين بردن جاى زخم بســيار كمك كننده خواهد بود. مقدارى آناناس له شده را با روغن زيتون تركيب كنيد و روى پوستتان بگذاريد تا جاى زخم ها از بين برود.

عسل نيز در اين زمينه تأثيرات مثبتى دارد. مى توانيد آن را با شير تركيب كنيد يا اين كه مستقيم روى پوستتان بگذاريد.

محصولات پيشنهادي:

بلك ماسك

 

چه كرم هايى بخريم؟

حتــى با يــك نــگاه بــه بــازار كرم هاى دســت و صــورت خواهيد ديــد انواع متنوعى از آنهــا در اختيار مصرف كنندگان قرار گرفته اســت. ساخت اين مواد به حدى تخصصى شــده اســت كه تقريبا براى مصارف مختلــف انواع متعدد و متفاوتــى از اين كرم ها طراحى شــده و شــما بايد با توجه به نوع پوست و نياز آن يكى از اين كرم ها را تهيه كنيد.موارد زير از جمله اصلى ترين دسته هاى تقسم بندى كرم ها هستند.

كرم هــاى مرطوب كننده: برخى از ايــن كرم ها چربى بيشــترى دارنــد و براى پوســت هاي خشــك و ملتهب مناسب ترند. انواع ديگر كرم هاى مرطوب كننده بيشتر وظيفه آبرسانى به پوســت را ايفا مى كنند. اگر بعد از استحمام يا شستشــوى دســت و صورتتان، از اين كرم استفاده كنيد، باعث مى شود رطوبت دست و صورت در آن باقى بماند.

كرم هاى ضد آفتاب: نور خورشيد با تمام فوايدى كه دارد، اشــعه هاى خطرناكى را نيز همراه خود به پوست انسان منتقل مى كند. اين اشعه ها بويژه در فصل تابستان و در ســاعات اوج گرما خطرناك تر هســتند. به همين دليل متخصصان استفاده از كرم هاى ضدآفتاب را توصيه مى كنند. براساس ميزان تأثيرگذار بودن اين كرم ها شماره spf آنها مشخص مى شود. براى آب و هواى اقليم ايران حداقل اين عدد بايد ۱۵ باشــد كه روى جعبه كرم درج شده است. كرم هاى ضدآفتاب بايد قبل از تماس با نور خورشيد استفاده و هر ۳ ساعت نيز تجديد شوند.

كرم شب: اين كرم ها معمولا براى كسانى كه پوست خشكى دارند، توصيه مى شود. ويژگى خاصى كه باعث مى شود اين كرم ها با چنين نامي خوانده شوند، اين است كه از چربى بيشــترى برخوردارنــد و هنگام خواب كه امكان تجديد مرتب آنها وجود ندارد، براى مدت زمان بيشترى روى پوست باقى مى مانند. قبل از استعمال اين كرم ها بايد پوستتان را با آب ولرم شستشو دهيد.

كــرم روز: ايــن كرم ها در برخورد با نور خورشــيد دچار تغيير كاركرد نخواهند شــد. حالت ســبكى دارند و از ميزان چربى كمترى برخوردارند. اين كرم همچنين زودتر از ساير كرم ها جذب پوست مى شوند.

كرم دور چشم: پوست دور چشم به دليل حساسيت بالايى كه دارد، بســيار ســريع تر از ساير قسمت ها بدن شروع به چروك شــدن مى كند. كرم هاى دور چشم هم دقيقــا تلاش مى كننــد از بروز اين اتفــاق تا حد ممكن جلوگيرى كنند يا آن را به تعويق بيندازند.

ايــن كرم ها بر حســب اين كه شــما در چه ســن و سالى هســتيد، شــدت و ضعف دارند. معمولا پوست اطرف چشــم را چرب مى كنند و در مجاورت با چشم حساسيت ايجاد نمى كنند.

يكى از انواع كرم هاى دور چشم، كرم هايى است كه براى تيرگى اطراف آن مورد استفاده قرار مى گيرد.

كرم هــاى لايه بــردار: اين كرم ها قســمت بيرونى و مرده پوست را جدا مى كنند و به پوست ظاهرى شاداب مى بخشــند. اين كرم ها براى از بين بردن جاى جوش يا زخم هاى سطحى نيز مناسب هستند.

از آنجــا كــه ايــن كرم ها از حساســيت بيشــترى برخوردارند حتما به دستورالعمل روى كرم توجه كنيد. ضمن آن كه بعد اســتفاده تا حد ممكن در معرض نور مستقيم خورشيد قرار نگيريد

كرم هاى ضدچروك: اين كرم ها هم تا حدى شــبيه كرم هاى دور چشــم هســتند و بايد متناســب با ســن خريدارى شوند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۲۷:۰۳ توسط:شيوا راد موضوع:

۱۰ راه ساده ي جوان و شاداب ماندن

گاهي كودكان مي توانند بزرگترين معلمان ما بزرگسالان باشند آن ها بي هيچ بهانه اي مي خندند، غرور و تكبر ندارند، به آساني با هم سن و سالان خود دوست مي شوند، زيبايي و ثروت ملاك دوستي آنان نيست، بخشنده و مهربان هستند، قهر آن ها چند دقيقه بيشتر نيست، خاكي هستند و توقع چنداني از ديگران و محيط اطراف خود ندارند، مثل كف دست ساده و صادق و بي ريا هستند….

شايد به همين خاطر باشد كه هيچ كس از نگاه كردن به يك كودك محزون و دلگير نمي شود….

آري كودك با لبخند و نگاه پاك خود همه را مجذوب خود مي كند….

راستي چه مي شد اگر ما بزرگتر ها گاهي اوقات بچه مي شديم….

اعداد و اراقام غير ضروري را دور بينداز

اين اعداد شامل سن، قد و وزن مي شود بگذار پزشكان راجع به اين عددها نگران باشند خوب شايد به همين خاطر هست كه به آن ها حق ويزيت پرداخت مي كنيم!

دوستان شاد و خوش و خرم و سرحال را براي خودت نگه دار

آدم هاي بي حس و حال تو را هم بي حال مي كنند اميدوارم خود شما جزو اين دسته از آدم ها نباشيد!

دائم در حال يادگيري باش

سعي كن بيشتر راجع به كامپيوتر، كارهاي دستي، باغباني و خلاصه هر چيزي كه فكر ميكني به نوعي جذاب و جالب هست ياد بگيري هيچوقت اجازه نده مغرت بي كار بماند (اگر مي خواهي با بيماري مهلك آلزايمر و زوال عقل روبرو نشوي)

از چيزهاي ساده، لذت ببر

حتي اگر نوشيدن يك ليوان آب يا خوردن يك ميوه يا خواندن يك جمله ي زيبا باشد…

اغلب بخند….

نميگويم بي خود و بي جهت بخند هرچند گاهي براي خنده نياز به هيچ بهانه اي نيست اما ياد آوري يك خاطره ي خنده دار، تماشاي يك فيلم كمدي و خواندن لطيفه مي تواند خنده را بر صورت شما بنشاند.

گاهي اوقات كمي اشك بريز

سختي كشيدن هست، غمگين بودن هست اما زندگي را ادامه بده تنها كسي كه در تمام طول زندگي ما كنار ماست، خود ما هستيم پس تا وقتي كه زنده ايي زندگي كن گاهي نياز است كه با آب اشك آتش درون را خاموش كنيم…

محيط اطرافت را با آدمهايي و چيزهايي پر كن كه دوستشان داري و به آن ها علاقه داري

با دوستان و فاميل، با يادگاري هايت، با هديه هايي كه گرفتي با موسيقي، گل و گياه خانه ي تو از اين به بعد محل آرامش تو خواهد شد.

راستي خدا و ياد او چقدر در زندگي ات حضور دارد؟

محصولات پيشنهادي:

ماسك بلك

سلامتيت را جشن بگير و به آن اهميت بده

اگر سالم هستي، سعي كن اين وضعيت را حفظ كني اگر وضعيت سلامتي تو متغيير است، سعي كن آن را متعادل كني

به سمت ناراحتي هايت سفر نكن!

به يك مركز خريد، به يك محله ي ديگر، به شهر و دياري ديگر برو، حتي به يك كشور ديگر برو اما هيچ وقت جايي نرو كه باعث سرافكندگي و احساس گناه تو بشود.

از هر فرصتي كه داري استفاده كن و به همه كساني كه دوستشان داري، عشق و محبت خود را نشان بده

هديه دادن حتي اگر ارزش مادي چنداني هم نداشته باشد معجزه مي كند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ساعت: ۰۱:۵۸:۵۱ توسط:شيوا راد موضوع:

نگهداري از پوست

نگراني از اين بابت كه پوست شما پيرتر از سن واقعي به نظر رسد مي تواند تبديل به يك نوع اظطراب و استرس پايدار شود. در ادامه به ۲۳ روش پيشگيري و درمان اشاره مي كنيم.

اغلب روش هاي پيشگيري مربوط به عادت و سبك زندگي است و بعضي از روش هاي درماني نيز با مراجعه به متخصص پوست و زيبايي انجام شدني است.

روش هاي پيشگيري

  1. از قرار گرفتن در معرض نور خورشيد اجتناب كنيد زيرا اولين و مهم ترين عامل بروز چين و چروك صورت است اين عامل حتي موثر تر از فاكتور وراثت در اين زمينه عمل مي كند.
  2. از كرم ضد آفتاب استفاده كنيد اگر از قرار گرفتن در معرض نور خورشيد گريزي نيست از كرم آفتاب مناسب استفاده كنيد تا از بروز سرطان پوست جلوگيري شود و مانع از بروز چين و چروك شود.
  3. سيگار نكشيد، سيگار باعث شكسته شدن كلاژن پوست و از دست رفتن خاصيت ارتجاعي آن مي گردد.
  4. به اندازه كافي بخوابيد در غير اينصورت بدن توليد هورموني به نام كورتيزول مي كند كه نتيجه اي جز شكستن و آسيب به سلولهاي پوستي نمي شود استراجت كافي منجر به توليد هورمون رشد مي شود كه پوست را محكم نگه داشته و خاصيت الاستيك آن را حفظ مي كند.
  5. به پست بخوابيد وضعيت بدن در حالت خواب نيز مهم است مثلا خوابيدن به پهلو باعث ايجاد چين و چروك در گونه ها مي شود.
  6. چشمان خود را هم نكشيد اغلب به دليل ضعف بينايي چنين واكنش خودكاري توسط صورت (ماهيچه هاي اطراف چشم) انجام مي شود بنابراين بهتر است در صورت ضعف بينايي حتما از عينك استفاده كنيد.
  7. ماهي بخوريد، اين غذاي دريايي سرشار از پروتئينن و اسيد چرب امگا ۴ مي باشد كه براي سلامت و شادابي پوست لازم است.
  8. سويا بخوريد تركيبات موجود در سويا به ترميم آسيب هاي پوست كمك مي كند.
  9. مصرف كاكائو حاوي ۲ نوع فلاونول مي باشد كه مانع از آسيب هاي نور خورشيد به پوست مي شود و جريان خون به پوست را ارتقاء مي بخشد و باعث مي شود كه پوست نرم تر شود.
  10. خوردن ميوه ها و سبزيجات متنوع، آنتي اكسيدان موجود در اين مواد گياهي مانع از آسيب سلولهاي پوست در نتيجه وجود راديكال هاي آزاد مي شود.
  11. از مواد مرطوب كننده استفاده كنيد
  12. در شست و شوي صورت زياده روي نكنيد
  13. آلفا هيدروكسي اسيد: نوعي لايه بردار طبيعي كه سلولهاي مرده را مي زدايد و چين و چروك هاي سطحي را برطرف مي كند ( به خصوص چروك هاي اطراف چشم) شواهد نشان مي دهد كه اين تركيبات باعث تحريك توليد كلاژن مي شود.
  14. رتينوئيدها: تنها تركيبي كه سازمان غذا و دارو براي از بين بردن چين و چروك هاي صورت تصويب كرده است اين ماده در واقع فرم طبيعي ويتامين آ مي باشد و در از بين بردن چروك هاي سطحي موثر است.
  15. ويتامين C موضعي اين تركيب باعث توليد كلاژن مي شود و مانع از بروز آسيب هاي ناشي از اشعه هاي خورشيدي مي شود التهاب پوستي را بهبود مي بخشد و مشكلات رنگدانه اي را برطرف مي كند بيشتر محققان شكل اسيد آسكوربيك را براي رهايي از چين و چروك پيشنهاد مي كنند.
  16. آيدبنون اين تركيب شيميايي به گونه اي قوي مشابه آنتي اكسيدان هاي طبيعي است كه استفاده موضعي از اين تركيب براي فقط ۶ هفته منجر به كاهش خشكلي پوست به ميزان ۲۶%، افزايش آب رساني به پوست به ميزان ۳۷%، كاهش چين و چروك به ميزان ۲۹% و بهبود آسيب هاي ناشي از نور خورشيد به مقدار ۳۳% است.
  17. فاكتور هاي رشد بخشي از پاسخ هاي ترميم كننده زخم ها در بدن اگر به صورت موضعي مصرف شود مي تواند در اين زمينه موثر باشد.
  18. پنتاپيتيدها اين تركيب نيز باعث توليد كلاژن مي شود خطوط چين و چروك را از بين مي برد.
  19. بوتاكس: تزريق ماده سمي بوتولونيم كه منجر به رلكس شدن ماهيچه هاي زير چين و چروك مي شود و در نتيجه چروك ها نيز بر طرف مي شود.
  20. چگالي كردن چين و چروك: پزشكان در اين رابطه سعي ميكنند چين و چروك  را با مواد متنوعي مثل كلاژن، اسيد هيالورونيك و ساير تركيبات سنتيك پر كنند.
  21. لايه گذاري با ليزر: در اين روش به كمك منبع نوري سطح خارجي پوست برداشته مي شود و زخم بسيار خفيفي باقي مي گذارد ولي به تدريج پوست جديد بدون چين و چروك و با كيفيت رشد مي كند.
  22. لايه برداري شيميايي: در اين روش نيز به كمك تركيبات شيميايي لايه خارجي پوست برداشته مي شود و ايجاد آسيب مي كند كه پاسخ بدن در مقابل آن توليد كلاژن است.
  23. پوست خراشي در اين روش نيز به نوعي لايه برداري از پوست صورت انجام مي شود.

ماساژ صورت

ماساژ صورت و بدن در فرهنگ ها و جوامع از قديم الايام شايع بوده است در برخي تمدن هاي كهن از جمله چين، يونان، ايران، ژاپن و هندوستان اين عمل قدمت زيادي دارد.

امروزه در تمام دنيا افراد زيادي جهت كاهش روند پيري پوست و شادابي آن، كاهش استرس و كاهش انقباضات عضلاني از فوايد ماساژ بهره مند مي شوند پوست صورت شما اولين قسمت بدن شماست كه جلب توجه مي كند به همين دليل ماساژ صورت از جايگاه ويژه اي برخوردار است براي آگاهي شما خانم هاي محترم كه علاقه مند به پوست صورت خود هستيد برخي فوايد ماساژ پوست صورت را براي شما ذكر مي نماييم.

فوايد ماساژ صورت

  • بهبود شكل و حالت عضلات و پوست صورت به گونه اي پوست شما نرم تر و باقوام تر مي شود.
  • ريلكس شدن عضلات صورت و چشم ها
  • تكسين سردردها و دردهاي ناحيه اي صورت
  • كاهش چين و چروك ريز و كم عمق پوست صورت
  • تحريك جريان خون
  • كاهش استرس و تنش
  • ريلكس شدن كلي بدن از نظر فيزيكي و رواني
  • تحريك نقاط خاص بر روي صورت
  • رهايي از فشار چشم ها

لازم به ذكر است كه انواع ماساژ هاي پوستي با تقويت عضلات صورت مي توانند در رفع چين و چروك پوست موثر باشند ماساژ درماني با بهبود جريان خون و لنف صورت مي گيرد كه نتيجه مستقيم آن بهبود قوام پوست و توان عضلاني صورت، آرام شدن عضلات صورت و اطرف چشم هاست و همينطور از بين رفتن سردر و كاهش استرس و نگراني از اهدافي است كه در ماساژ صورت به آن توجه مي شود.

يكي ديگر از فوايدي كه ماساژ صورت دارد از بين بردن پف و ورم صورت و در نتيجه بهبود رنگ چهره مي شود منشا اين ورم ها اكثرا استرس و كم خوابي است.

حال اگر خودتان بخواهيد ماساژ صورت را انجام دهيد به اين ترتيب عمل كنيد كه:

 

هرشب هنگام خواب با استفاده از كمي روغن زيتون و يا روغن ارده كه به نوك انگشتان مي ماليد به حالت خوابيده و چشمان بسته خيلي آرام در جهت مخالف ابتدا از گردن به بالا و سپس از زير گونه ها به سمت چشمها و در نهايت اطراف چشم و ابرو را به حالت دوراني و برعكس ماساژ دهيد و با نوك انگشتان زير چشمها و پيشاني و اطراف سر را به آرامي ضربه بزنيد.

با اين كار شما نه تنها شما چروك شدن پوستتان را به تاخير مي اندازه ايد بلكه آرامشي خاصي را به عضلات صورت وارد خواهيد كرد و علاوه بر آن با استفاده از اين دو روغن مفيد پوستتان را نيز تقويت خواهيد كرد.

لازم به ذكر است كه روغن ارده خاصيت ضدلك و روغنن زيتون ضدچروك دارند.

 

راه هايي ساده براي هميشه زيبا به نظر رسيدن:

از آنجايي كه چهره ي آرايش شده، هرچند كم با چهره ي بدون آرايش بسيار تفاوت دارد و خيلي از خانمها دوست ندارند با چهره اي بدون آرايش ديده شوند، راه هايي براي هميشه مرتب بودن با صرف كمترين زمان وجود دارد تا شما چه در منزل براي انتقال روحيه اي شاد به افراد خانواده و نيز خودتان و چه بيرون از خانه در حدي ساده و متعادل به راحتي به چهره تان رنگ تازه اي بدهيد.

  1. هر صبح پس از بيدارشدن از خواب و شستشوي صورت با آب سرد و خنك، بگذاريد آب بر روي پوست صورتتان به حالت طبيعي خشك شود كه اين مي تواند در فاصله اي كه پس از شستشوي صورت، شما مشغول آماده كردن صبحانه مي شويد، انجام گيرد زيرا زمان زيادي نخواهيد برد و همين امر در ابتداي روز پوست صورت شما را از افتادگي و شل شدن حفظ كرده و شادابي و سرحالي خاصي به شما منتقل مي كند.
  2. تنها كرمي كه بهتر است در منزل و يا حتي خريد، بيرون از منزل استفاده كنيد و زمان ماندن آن بر روي پوست ضرري به پوستتان نمي رساند، انواع كرمهاي ضد آفتاب است كه اگر دوست داشته باشيد مثل يك كرم پودر در صورت داشتن جوش و لكه بر روي پوستتان، آنها را بپوشاند از نوع رنگي و كرم پودر دار بودن آن بر روي پوست بماليد و باشستشوي بعدي صورت دوباره از آن بر روي پوست بزنيد.
  3. براي انواع چشمها چه چشم ريز چه درشت و با حالتهاي مختلف و رنگهاي متفاوت، استفاده از يك خط چشم مدادي سياه و تنها يكبار كشيدن در داخل چشم، فرم و حالت چشم را نمايان ساخته و آن را از بي حالي در خواهد آورد كه البته توجه داشته باشيد فقط يك بار بكشيد تا زير چشمان تا زير چشمان شما سياه نشود و تنها حالت ملام و طبيعي به چشم داده باشيد.
  4. توجه داشتن به هماهنگي رنگ رژ لب با لباس منزل و يا با شال و روسري كه براي بيرون رفتن از منزل مي پوشيد مهمترين قسمت آرايش در مرتب بودن و تغير شما در مدت زمان كوتاست به طوري كه تنها يك لايه رژ بدون خط لب و گاهي خط لب بدون رژ هم رنگ لباس منزل يا شال و روسري، بر روي لبها بزنيد و براي شيك تر بودن از رنگهاي ملايم و يا برق لب در انواع رنگها استفاده كنيد تا بيرون از منزل نيز راحت تر باشيد.
  5. موارد بالا براي داشتن چهره اي متفاوت از قبل كافي است ولي اگر فرصت داشته و دوست داريد از رژ گونه اي ملايم همرنگ رژ لبتان نيز بزنيد.
  6. پرداختن روزانه در همين حد به چهره و پوست علاوه بر انتقال شادابي به شما و اطرافيانتان در منزل مي تواند در رسيدگي به پوست و مراقبت آن از نور خورشيد و لامپهاي مهتابي كه همان تاثير نور خورشيد را بر روي پوست دارند به شما كمك كند.
  7. در منزل براي انرژي بيشتر از رژ لبهايي با رنگ هاي شاد و روشن استفاده كنيد.
  8. اگر مژه هاي خيلي صاف و بلندي داريد با يك بار استفاده از فر مژه به آنها حالت دهيد.

نكات مفيد:

  • در طول روز و هنگام مصرف انواع ميوه ها به جز گوجه فرنگي و كيوي كه ممكن است براي شما حساسيت زا باشند از پوست آنها براي ماساژ بر روي صورت و پست دستها استفاده كنيد.
  • در هنگام درست كردن غذا و خورد كردن پياز در صورتي كه از چشمانتان اشك آمد، پوست صورت را با اشكهايتان به آرامي و به حالت دوراني ماساژ داده و سپس با آب خنك بشوييد و دوباره ضد آفتابتان را تجديد كنيد.
  • در هنگام استفاده از انواع مركبات از ترشحات پوست آنها براي ماساژ دست و صورت استفاده كنيد.
  • در كنار مراقبت روزانه از كرمهاي ويتامينه شب و يا روغن هاي زيتون و نارگيل و بادام نيز استفاده كرده تا هميشه پوستي شاد و سالم داشته باشيد.

 

چند ماسك لايه بردار و تميز كننده طبيعي براي پوست:

بعضي وقتها احساس مي كنيم پوستمان تيره و كدر شده، آن هم نه با نور خورشيد و يا خستگي بلكه به حالت جرمي كه بر روي پوست سنگيني مي كند زماني كه چنين احساسي نسيت به پوست خود پيدا مي كنيم بهتر است از ماسك هايي كه حالت چسبندگي بيشتري داشته و اين جرم ها را جذب خود كرده و لايه اي از روي پوست بر مي دارد استفاده كنيم و شفافيت و روشني پوستمان را دوباره برگردانده و به آن شادابي ببخشيم چند ماسك روشن كننده مخصوص اين نوع پوستها وجود دارد كه ساده و راحت در منزل تهيه مي شود و بسيار در شفاف كردن پوست موثر است.

قبل از آنكه به ماسك ها بپردازيم توصيه مي شود ماهي يكي دوبار در حمام بر روي پوست سفيداب پودر شده بماليد و كمي صبر كرده و سپس با ماساژ و از بين بردن لايه هاي كثيف روي پوست آنرا بشوييد اين عمل يكي دوبار در ماه هم در پاكسازي و لايه برداري پوست و هم در روشن شدن آن كمك مي كند.

محصولات پيشنهادي:

ماسك بلك

ماسك اول: سفيده ي تخم مرغ چون حالت چسبندگي شديدي دارد و علاوه بر شفاف كردن پوست، در ترميم جوشهاي صورت تنيز موثر است به تنهايي بسيار براي پوست مفيد است، پس يك سفيده ي تخم مرغ را خوب به هم مي زنيد تا كاملا سفيد شده و كف مانند شود سپس اين كف سفيد را بر روي پوست ماليده و بدون حركت، ربع ساعت در آرامش دراز بكشيد.

وقتي كاملا جذب و خشك شد پوست را ابتدا با آب ولرم و سپس حتما با آب سرد و خنك بشوييد اين ماسك را هفته اي دوبار در آرامش كامل بزنيد

ماسك دوم: يك قاشق مرباخوري عسل را با نصف قاشق چايخوري پودر بادام سفيد شده مخلوط كرده كه حتما براي راحتي كار عسل را در جاي گرمي مثل روي درب كتري آب جوش قرار داده تا راحت تر با پودر بادام مخلوط شود سپس اين مخلوط را كاملا آرام و با حركت دوراني روي پوست ماليده، پس از خشك شدن ابتدا با آب ولرم و سپس و با آب سرد و خنك بشوييد از اين ماسك هفته اي يك بار استفاده كنيد.

ماسك سوم: نشاسته نيز به دليل چسبندگي خاصيت تميز كردن پوست را دارد و تمام جرم هاي پوست را گرفته و در ترميم جوشها نيز بسيار موثر است براي درست كردن ماسك نشاسته هم مي تواندي از يك قاشق غذاخوري ماست كم چرب و يك قاشق چايخوري نشاسته استفاده كنيد و هم  مي توانيد به جاي ماست از يك قاشق شير استفاده كرده، پس از مخلوط كردن آن را به آرامي بر روي پوست زده و صبر كنيد تا كاملا جذب و خشك شود و همانند ماسك هاي قبلي ابتدا با آب ولرم و سپس با آب خنك و سرد بشوييد از اين ماسك نيز هفته اي يك الي دوبار استفاده كنيد.

ماسك چهارم: يك قاشق عسل را با يك قاشق چايخوري پودر شير مخلوط كرده و به همان ترتيب ماسكهاي قبلي بر روي پوستتان بزنيد و پس از جذب و خشك شدن با آب ولرم و  سپس با آب خنك شستشو نماييد

نكته ي قابل توجه اين كه از اين ماسك مي توانيد به عنوان شير پاك كن براي پاك كردن كرم و كرم پودر از روي صورت نيز استفاده كنيد

در تمامي اين ماسك ها حتما از صحبت كردن و خنديدن و حركت كردن خودداري كنيد زيرا هم بهتر است ماسك ها را رد آرامش كامل و با فكري آرام استفاده كنيد تا تاثير بيشتري بر روي پوست داشته باشد و هم از به وجود آمدن چين و چروك هاي صورت جلوگيري كند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ساعت: ۱۲:۲۲:۲۶ توسط:شيوا راد موضوع:

جذبه چيست؟

بعضي وقتها آدمها در يك نگاه عاشق ميشوند. شايد به خاطر اينكه شما با تصويري كه از زن يا مرد رؤيايي، در ذهنشان دارند، مطابقت داريد؛ يا شايد به خاطر خصوصيات ظاهريتان ؛ يا به خاطر اينكه در شرايط خاصي شمارا ديدهاند و…بعضي وقتها نيز يكروند نسبتاً طولاني بايد بگذرد تا كسي به شما علاقه مند شود. طرف مقابل شما هر طور كه عاشق شما شده باشد، شما ميتوانيد عشق او نسبت به خودتان را، هم سوزان تر كنيد و هم برايش جذابتر شويد.

اما حالا برويم سراغ اصل مطلب يعني تعريف جذبه:

“توانايي و قابليتي است كه بعضي از افراد براي ايجاد رابطهي دوستانهتر برخوردارند و باعث ميشود ديگران در حضور آنها احساس بينظيري داشته باشند ”

جذبه يك خصوصيت و مهارت شخصيتي است كه ميتوانيد با انجام تكنيكهاي ارائه شده، به آن دستيابيد

انواع سطوح جذابيت:

جذابيت دولايه (سطح) دارد: لايهي اول سطحيتر است و به خصوصيات ظاهري شما برميگردد؛ اما لايهي دوم كه عميقتر است، به رفتارها، طرز تفكر و درونيات شما برميگردد. شما براي اينكه جذابتر شويد بايد روي هر دولايه كاركنيد يعني هم بر روي زيبايي و تناسب اندامتان و هم بر روي خلق وخو و رفتارتان

لايه ي اول تأثير آنيتر و وسيعتري دارد درحاليكه لايهي دوم تأثير ماندگارتر و عميقتري دارد. به همين دليل است كه اگر ميخواهيد خيلي زود ديگران را مجذوب خود كنيد، بايد بر روي زيبايي ظاهريتان كاركنيد.

اما در اين قسمت تو را با راهكارهايي كاملاً عملي آشنا ميكنم كه با انجام و كاربست هركدام از  بتوني بر جذابيت خود بيفزايي. نكتهي قابل تأمّل اين است كه در اين فايل فقط راحلها را ، آنها به طور مختصر برميشماريم ولي هركدام از آنها را در فايل تخصصي مربوط به خودش، بهطور مفصل مورد تجزيه و تحليل قرار ميدهيم.

اما اين راه حل ها كدامند:

با اعتماد به نفس باشيد

اين مهمترين راز جذابيت در تمام دنياست. براي اينكه با اعتمادبه نفس باشيد، بايد خودتان را قبول داشته باشيد و براي اينكه خودتان را قبول داشته باشيد، بايد آدم قابل قبولي باشيد. اگر احساس ميكنيد كه زياد خودتان را قبول نداريد، نگاهي بيندازيد و ببينيد كه چرا اين حس را داريد؟

اگر اخلاق خوبي نداريد، تغيير خصوصيات اخلاقي نيز ممكن است (اگرچه كار سختي است) اما زمان ميبرد ولي ارزشش را دارد چون يكي از عوامل تأثيرگذار در جذابيت است. اخلاق بدتان را با كمك ديگران پيدا كنيد و آنها را تغيير دهيد. يك تغيير كوچك، مساوي است با يك تحول بزرگ در رابطه ي شما.

همچنين ميتوانيد تمام دستاوردهايي را كه در زندگيتان به دست آورديد، بر روي كاغذ نوشته و آن را بر روي ديوار اتاقتان بچسبانيد تا با ديدن آنها انرژي مضاعفي بگيريد. از كلمات تأكيدي نيز استفاده كنيد. با اين كار با ناخودآگاهتان حرف ميزنيد و بهتدريج ميتوانيد ذهنيت و رفتار خود را تغيير دهيد؛ و… (تمام راز و رمزهاي مربوط به اعتمادبه نفس در كتاب مربوط به خودش بهطور مفصل بحث ميشود)

در ابراز احساسات، سخاوت داشته باشيد

هيچ يك از افراد از آدمهايي كه براي ابراز احساسات جانشان بالا ميايد، خوششان نمي آيد. مطمئن باشيد (دوست يا همسرتان ) براي پي بردن به آنچه كه در دل شماست، اگر مجبور باشند بهطور مدام اصرار و التماس كنند (و شما در ابراز احساسات ناز كنيد)، خيلي زود فرسوده ميشويد و ديگر جذبه ي سابق را نخواهيد داشت.

شايد آدم هايي كه دور خودشان يك قلعه با ديوار بلند كشيده اند، بعضي وقت ها جذاب و دست نيافتني به نظر بيايند اما مطمئنا در يك رابطه ي صميمانه ي طولاني مدت، واقعا خسته كننده مي شوند، گاهي خوب است كه براي غريبه ها اين طور باشيد نه براي (دوست يا همسرتان)

احساسات ازجمله چيزهايي است كه هرچه بـــــيشتر به ديگران بدهيد، نه تنها كم نميشود بلكه بيشتر و بيشتر هم ميشود؛ بنابراين از ابراز احساسات به دوست يا همسرتان نترسيد (چه احساسات خوب و چه احساسات بد!)

صميميت با اشتراك گذاشتن احساسات ايجاد ميشود پس براي ايجاد و حتي حفــــظ رابطهي دوستانه، از ابراز احساسات نترسيد (البته در جاي مخصوص به خود)

راحت باشيد

سخت گيري ها، رسمي بازي ها، تعارفات و پنهان كاري ها به تدريج جذابيت شما را كاهش مي دهند و در دراز مدت نيز باعث قطع رابطه مي شود.

كسانيكه تازه ازدواج مي كنند، در ابتدا اصلا راحت نيستند، بطوريكه از لفظ شما استفاده مي كنند كه البته زمان كار خود را خواهد كرد و رفته رفته راحتي بين شما برقرار مي شود البته شما نيز بايد در اين امر، فعالانه تلاش كنيد و راه حل هايي كه در آينده اي نزديك به شما اراده مي شود را موبه مو اجرا كنيد تا بر اين امر هرچه زودتر فائق آييد.

خيال پرداز باشيد

هيچ چيز به اندازه ي همراهي با يك آدم خيال پرداز و اميدوار به آينده، به آدم روحيه نميدهد. زيادي واقع گرا بودن اصلاً چنين فردي، جذاب نيست زيرا دراينصورت اينطور به نظر ميرسد كه زندگي خشك و بي هيجاني داشته باشد.

البته منظورم اين نيست كه خيالبافي كنيد كه دراين صورت نه تنها به خواسته ي خود نزديكتر نميشويد بلكه باعث ميشود كه اطرافيانتان از شما دوري گزينند. منظورم اين است كه خيالپردازي هايي كنيد كه به واقعيت نزديك و با آن رابطه داشته باشد. درواقع خيالپردازياي منطقي داشته باشيد. اينطوري هم جذابتر ميشويد و هم زندگي بهتري خواهيد داشت و هم رابطه ي دوستانهي بادوامتري با دوست يا همسرتان خواهيد داشت.

همانطور كه تأكيد كردم؛ خيالبافي و خيالپردازي باهم فرق اساسي دارند. خيالبافي هيچ اساس و منطقي در وراي آن وجود ندارد درحاليكه در پشت خيالپردازي يك ماجراي منطقي  وقتي ميخواهند آن را براي ، و اساسي وجود دارد. مثلاً: وقتي كودكان كاميوني را ميبينند مادر خود توصيف كنند، ميگويند:”در بين راه ماشيني ديدم كه هزارتا چرخ داشت ” شايد اين گفته ي كودكان از طرف مادران دروغ تلقي شود ولي روانشناسان به تازگي اثبات كرده اند كه اين گفته هاي كودكان يك نوع خيالپردازي محسوب ميشود كه در آينده نيز بر ميزان هوش و قدرت تكلم و… تأثير ميگذارد.

محصولات پيشنهادي:

ماسك بلك

خوش تيپ باشيد

همه ي ما از افراد خوشتيپ بيشتر خوشمان ميايد بنابراين براي اينكه جذاب شويد، بايد شيك باشيد و لباسهاي شيك هم بپوشيد. پوشيدن لباس شيك هرگز به اين معني نيست كه لباسهاي گران قيمت بخريد و يا لباسهاي مدشده را بپوشيد بلكه منظور من اين است كه به دنبال لباسهايي باشيد كه به تن شما ميايد و همچنين برازندهي شخصيت شماست.

در انتخاب لباس از ديگران نيز [همسر و يا يك دوست صميمي ]مشورت بگيريد چون ازنظر او مهم است كه جذاب شويد يا نه. همانطور كه اشاره كردم؛ شيك بودن به هيچ وجه به معناي زياد خرج كردن نيست بلكه به اين معني است كه لباسهايي را انتخاب كنيم كه به ما ميايد [نه مد است و يا گرانقيمت و يا برند بخصوصي]

تناسب اندام

تناسب اندام هم يك عامل بسيار مؤثر در جذابيت ميباشد. اگر  نگاهي به اطراف داشته باشيد، خواهيد ديد كه افراد زيادي بر روي اين عامل سرمايه گذاري زيادي ميكنند زيرا به اين نتيجه  رسيدند كه تناسب اندام رابطه ي مستقيمي با جذابيت دارد.

ذكر اين نكته نيز ضروري است كه علاوه بر وجود رابطه ي مستقيم بين تناسب اندام و جذابيت، رابطه ي غيرمستقيم نيز بين آنها حاكم است. چگــــــونه؟

تناسب اندام يكي از گام هاي مهم و اصلي رسيدن به اعتمادبه نفس ميباشد و از طرفي اعتمادبه نفس نيز رابطه ي مستقيمي با جذابيت دارد بنابراين تناسب اندام با تأثير گذاشتن بر   به طور غيرمستقيم نيز (علاوه بر اينكه به طور مستقيم نيز بر آن تأثير ، روي اعتمادبه نفس ميگذارد) بر جذابيت تأثير دارد. پس بيجا نيست كه افراد بر روي تناسب اندام خود سرمايه گذاري كرده و به طرق مختلف در پي ايجاد و حفظ آن هستند.

لازم به ذكر است كه كليه ي راههاي مربوط به تناسب اندام در فايل مربوط به خودش بحث ميشود. بهطور مختصر با آنچه كه در جذابيت تأثيرگذار بود، آشنا شديد ولي فقط اين عوامل نيستند كه در جذابيت تأثيرگذارند بلكه عوامل ديگري نيز هستند كه در اين امر تأثير ميگذارند و ميتوانيد آنها را در راهكارهاي زير جستجو كنيد.

فاكتورهاي جذابيت مردان از نگاه زنانشان

در اين قسمت شمارا با فاكتورهايي آشنا ميكنم كه ميتواند مردان را يك گام به جذابيت نزديكتر كند. البته اين راهكارها فقط مختص مردها نيست بلكه خانمها نيز ميتوانند برخي از آنها را براي خودشان به كار بگيرند و در زندگي زناشويي خود از آنها بهره گيرند؛ اما اين فاكتورها كدام اند:

با او موافق باشيد

هر كاري كه دوست داريد انجام دهيد ولي وقتي زنتان به شما اعتراض كرد و خطاي شمارا ديد، معذرت خواهي كنيد. اين را بدانيد كه خانمها خيلي كم فراموش ميكنند بنابراين ماجرا را كش ندهيد و همان موقع با عذرخواهي، قضيه را فيصله دهيد. اگر دقت كرده باشيد بسياري از دعواهاي زناشويي از همين [عدم معذرت خواهي] شروع ميشود. امام صادق (عليهالسلام )ميفرمايد:”بر شوهر، در تعامل با همسرش سه چيز ضروري است كه يكي از آنها موافقت با وي است تا محبت و ميل او را به خود جلب كند ” ابتدا كاري كه ميخواهد را انجام دهيد بعد كارهاي خودتان را. البته اگر كارهاي شما مهمتر است، با آرامش به وي بفهمانيد كه بعد از انجام كار شخصيم، به كار تو ميرسم.

در اشتباهات شجاع باشيد

مرد واقعي كسي نيست كه اشتباه نميكند بلكه كسي است كه آنقدر شجاعت دارد كه اشتباهات خود را با فروتني بپذيرد. مطمئن باشيد كه راه خطايي نميرويد و به ياد داشته  . هيچوقت يك نفر مقصر نيست و ديگري كاملاً بيگناه ، باشيد كه در يك رابطه ي دوطرفه ولي اگر همسرتان مقصر باشد، بازهم معذرت خواهي شما، مفيد خواهد بود چون هم او به اشتباهش پي ميبرد و همچنين در اعماق قلب خود، به شجاعت و مهرباني شما افتخار خواهد كرد.

تصميم خود را به سرعت نگيريد

كمتر زني پيدا ميشود كه اينگونه سؤالات را براي مهماني فردا شب چه بپوشم يا « نپرسد بايد بدانيد  » براي ناهار چه چيزي درست كنم؟ هر « كه هرگز از اين جوابها استفاده نكنيد براي  » چه دوست داري بپوش (يا درست كن) اينكه جواب اينگونه سؤالات از اهميت بالايي برخوردار است و با چنين جوابهايي ناراحت ميشوند.

در تعريف كردن بخيل نباشيد

از رفتار و كارهايي كه همستران مي كند، تعريف و تمجيد كنيد، براي اين كار لازم نيست كه سرويس طلا بخريد! فقط كافي است كمي فكر كنيد و كارهايي را به يادآوريد كه او تابه حال انجام داده است و شما بي توجه بوده ايد. مثلاً اگر هرروز صبح زود، از خواب بيدار ميشود تا براي شما و فرزندان صبحانه آماده كند، ميتوانيد بگوييد:”عزيزم از اينكه با تو ازدواج كرده ام خيلي خوشحالم “مطمئن باشيد كه اگر همسرتان بفهمد چقدر قدردان زحمتشان هستيد، براي دفعات بعد بسيار پرانرژي و با عشق بيشتر به شما لطف ميكند.

وقتي همسرتان سر شما داد مي كشد

درست است كه شما مرد خانواده ايد و احترام لازم داريد ولي اين را نيز به خاطر بسپاريد كه همسر شما يك زن است ميباشد و با تمام حساسيتها و ظرافتهاي روحي يك زن، گاهي فشارهاي روحي زندگي، مشكلات اقتصادي، جروبحث با شما، تربيت بچه ها و… او را آنقدر تحت فشار ميگذارد كه نياز به كيسه بوكس دارد بنابراين اجازه دهيد سر شما داد بزند و خود را تخليه كند و شما نيز هيچ كاري نكنيد و فقط آرام باشيد. اين داد زدن بيش از چند دقيقه طول نميكشد و درنهايت نيز از شما معذرتخواهي به شما مي كند و از اينكه شوهري به اين خوبي دارد كه او را درك مي كند، به شما مي بالد.

ارزشمندتر بودن وقت در مقابل پول

آيا تابهحال شده كه به خانه بياييد و ببينيد زنتان سرش درد ميكند؟! در اين حالت شما چه پيشنهادي ميكنيد؟ شك ندارم كه ميگوييد قرص بخور و يا قرص را براي او مياوريد و يا در بهترين حالت به او ميگوييد كه برويم دكتر !ولي اين را بدانيد كه در چنين حالاتي، همسرتان به قرص و دكتر نيازي ندارد بلكه فقط كافي است، وقت بيشتري را در اختيار وي بگذاريد و بيشتر به او محبت كنيد. شك نكنيد بعد از مدتي سردردش خوب خواهد شد.

من عاشق تو هستم

اگر ميخواهيد يك عمر در كنار همسرتان زندگي خوشبختانه اي داشته باشيد، ياد بگيريد كه هرلحظه با رفتارتان نشان دهيد كه دوستش داريد و عاشق وي هستيد. اين را بدانيد كه محبتي كه فقط در قلب بماند و در گفتار و عمل نشان داده نشود، فايدهاي ندارد؛ بنابراين هر، ازچندگاهي با زبان به او بگوييد كه عاشق وي هستيد و از اينكه با وي ازدواج كرده ايد خوشحال هستيد.

كاري به تناسب اندام همسرتان نداشته باش

اگرچه تناسب اندام يكي از راههاي بسيار سريع براي جذاب شدن ميباشد ولي نبايد به برنامه هاي همسرتان براي جذاب شدن دخالت كنيد و فقط شما بايد كارهايي كه در اين راستا از شما درخواست مي كند، انجام دهيد مثل دادن پول براي خريد ژل لاغري، تهيه ي كلاس هاي ورزشي و …

پس به او نگوييد چه بخورد و چه نخورد/موي خود را چه رنگي كند/لباس چه رنگي بپوشد و…البته اين را نيز مدنظر داشته باشيد كه اگر همسرتان از شما نظر خواست حتماً نظرتان را اعلام كنيد و يا ميتوانيد در هريك از زمينه هاي بالا، به همسرتان مشورت دهيد. مثلاً  “. خيلي جذاب به نظر ميرسي ، بگوييد:”

زنانه يا مردانه؟

كاري به اين امر نداشته باشيد كه او چقدر زنانه يا مردانه است. اگر همسرتان از آن دسته از آدمهايي است كه حوصلهي آرايش و پيرايش ندارد، وي را سرزنش نكنيد. شايد يكي از راهحلها در اين زمينه اين باشد كه مرد در آرايش و پيرايش به همسر خود كمك كند. دراينصورت زن براي اين كار ترغيب ميشود.

حامي او باشيد

هيچوقت سعي نكنيد كه تمام اطرافيانتان را تحت كنترل خود دربياوريد. اين كار ازنظر زنان، زشتترين كار محسوب ميشود زيرا در آنان احساس عدم امنيت به وجود مياورد.

زن ستيز نباشيد

زن را براي پخت و پز و رفت و روب نخواهيد و وي را به عنوان فردي كه جايگاهي در اجتماع ندارد، نگاه نكنيد. آشپزي كردن جزو وظيفه ي يك زن نيست بنابراين يك زن ميتواند قدر دان او باشيد، به طور كاملاً قانوني از اين امر امتناع كند. حالا اگر زني آشپزي ميكند چون اين قدرداني چيزي از ارزش هايتان كم نميكند بلكه همانطور كه قبلاً به آن اشاره كردم، زيادتر هم ميكند و باعث ميشود كه همسرتان با انرژي و شوق بيشتري براي شما و فرزندتان غذا آماده كند.

فقط گوش دهنده حرفه هاي او نباشيد

همه از اينكه كسي با دقت به سخنانشان گوش دهد، لذت ميبرند. زنان از اينكه مردان علاوه بر گوش دادن، با آنها تعامل برقرار كرده و جواب هم ميدهند؛ لذت ميبرند ولي از طرفي تنها سر تكان دادن و آهان گفتن كافي نيست. وارد بحث شويد، مخصوصاً اگر علاقهاي به بحث موردنظر نداريد چون اين كار به زن ميفهماند كه براي شما مهم است.

رمانتيك باشيد

خانمها نياز دارند كه مورداحترام قرار بگيرند بنابراين مردي كه سر سفره ي غذا شمع روشن كند، دائماً براي او گل و شيريني بخرد، براي اينكه نشان دهد به ياد اوست با وي تماس تلفني برقرار كند، به چشمان همسرش خيره شود و…؛ باعث ميشود كه يك مرد، رمانتيك شود و در مقابل خانم نيز براي قدرداني، گرايشها رمانتيك خودش را در طبقه ي اخلاص قرار ميدهد.

هنرمند باشيد

يك مرد براي اظهار عشق و علاقه اغلب از خلاقيت خود  بايد استفاده كند. براي مثال: براي همسرش شعر بسرايد، نقاشي ميكشد و خلاصه كارهايي ميكند كه هيچ مردي تابه حال آن را انجام نداده است.

بامزه باشيد

برخي از مردان در خانه به گونه اي هستند كه هر وقت ستون خانه به حرف آمد، آنها نيز به حرف ميايند. به هيچ وجه اينطور نباشيد و همانطور كه در ابراز احساسات نبايد بخيل باشيد؛ در حرف زدن نيز نبايد بخيل بود. تعريف يك جوك، داستان عاشقانه و از اين قبيل كارها ميتواند جذابيت شما در نزد همسرتان را منجر شود.

تناسب اندام

مطالعات نشان مي دهد افرادي كه از جذابيت جسماني برخورداد هستند، به احتمال بيشتري به عنوان دوست يا معشوق انتخاب مي شوند زيرا دوست داشتني تر، اجتماعي تر، شادتر، احساسي تر و همچنين لايق تر به نظر مي رسند.

 

ظاهري آراسته داشته باش

تميز و مرتب باشيد. هماهنگي و پاكيزگي شما، ناخودآگاه شمارا جذب ميكند. برخي افراد بر اساس تصوري اشتباه، براي جذاب شدن به زحمت زيادي ميافتند و خود را به شكلهاي عجيب و غريبي درست ميكنند؛ غافل از اينكه آنها هيچ جذابيتي را براي خودشان به ارمغان نياورده و همهي اين كارها، كار بيهودهاي بوده است.

مهمترين مسئله در اين قسمت اين است كه مرتب و هماهنگ و درعين حال ساده باشيد. نامرتب بودن، حتي حرفهاي قشنگ و مثبت شمارا نيز خراب ميكند.

سكوت را ترجيح دهيد

غالب افراد به اشتباه براي اينكه جذابتر شوند، بيشتر شلوغ  ميكنند و با صحبت كردن زياد و بيجا، به بيراهه ميروند. سكوت يك تأثير ذهني و رواني بسيار قوي دارد. در سكوت، فرد در پيرامون خود خلأ ايجاد ميكند و هر خلأيي، جذابيت را سبب ميشود؛ بنابراين آنهايي كه بيشتر صحبت ميكنند و كمتر ميشنوند؛ از جذابيت خود ميكاهند .حال آنكه سكوت و گوش دادن بيشتر شمارا عاقل تر و قابل اطمينان تر جلوه ميدهد و اين زمينه ي مساعدي براي صميميت بيشتر و درنهايت جذابيت است.

نرم و ملايم صحبت كن

هنگامي كه نرم و ملايم صحبت مي كنيد، افراد را جذب مي كنيد و به راحتي مي توانيد بر روي آن ها تاثير بگذاريد، آدم هاي خشن و زودجوش، افراد مناسبي براي اطمينان كردن نيستند.

محترم باشيد

با احترامي چه به خود و چه به ديگران، باعث كاهش جذابيت شما ميشود. شما هم بايد در ظاهر آراسته باشيد و هم در باطن وارسته. افراد مؤدب و متين و محترم، بدون ترديد جذابترند و اين جذابيت از درون آنها موج ميزند. زياد شوخي نكنيد ولي بسيار لبخند بزنيد. شوخي فراوان از انرژي ذهني و جذابيت شما مرزهاي لازم بين افراد را از بين ميبرد. متبسم ، مي كاهد چراكه شوخي فراوان به تدريج باشيد كه تبسم به چهره ي شما جذابيت عميقي ميبخشد. در تبسم؛ سنگيني، متانت و همچنين جذابيت است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ساعت: ۱۱:۵۵:۰۹ توسط:شيوا راد موضوع:

راه هاي مراقبت از پوست هاي طبيعي، چرب و خشك

راه هاي مراقبت از پوست هاي طبيعي، چرب و خشك

مراقبت از پوست طبيعي

پوست طبيعي نيازي به تغيير و اصلاح ندارد چون از نظر مكانيكي و فيزيولوژي به خوبي متعادل است ولي اين تعادل پايدار نيست و بايد آن را حفظ نمود و از آسيب هاي خارجي نيز، آن را محافظت كرد.

عكس مراقبت از پوست

مراقبت از پوست

براي حفظ اين تعادل بايد از مصرف آن دسته از تركيبات بهداشتي- آرايشي كه حاوي اجزاي تحريك كننده و مضر براي پوست هستند، اجتناب نمود و براي پيش گيري از آسيب هاي خارجي بايد از تركيبات ضدآفتاب و مرطوب كننده ها استفاده كرد.

مراقبت از پوست چرب

  • مراقبت از پوست چرب بدون عارضه

از آنجايي كه پوست چرب نسبت به آسيب هاي محيطي كمتر حساس است، روند پير شدن آن نيز كندتر صورت مي گيرد.

بنابراين پوست چرب نياز به مراقبت و پيش گيري كم تري دارد و تنها بهداشت شخصي كافي خواهد بود البته بايد سبوم اضافي سطح پوست را برداشت بدون اين كه تمام چربي پوست از بين برود.

شستشوي صورت با يك صابون چرب (صابون هاي معمولي خاصبت دترژنت قوي دارند و مناسب نيستند) يا يك شوينده ي غير صابوني، مي تواند كمك كننده باشد.

در هواي سرد، مي توان با استفاده از امولسيون ملايم روغن د رآب كه كومدوژن نباشد از پوست محافظت نمود.

  • مراقبت از پوست چرب عارضه دار

ضايعات اختصاصي مثل آكنه و درمايت سبورئيك بايد درمان شود و پس از بهبود اين ضايعات، مراقبت از پوست چرب آن چنان كه ذكر شد انجام شود بايد دقت كرد كه از تركيباتي استفاده نمود كه كومدون زا نباشند.

به علت وجود ضايعات التهابي، پوست نسبت به عوامل تحريكي حساس تر است و از طرفي بسياري از درمان ها خود ايجاد تحريك مي كنند.

استفاده از فرآورده هاي پاك كننده ي ملايم (صابون هاي چرب و سيندت) بيشتر كمك كننده است در خانم ها استفاده از شيرپاك كن و بعد از آن شستشوي با آب توصيه مي شود.

بايد از مالش شديد پوست اجتناب كرد تا پوست كمتر تحريك شود.

محصولات پيشنهادي:

ماسك بلك

مراقبت از پوست خشك

درمان و مراقبت از پوست خشك بستگي به پاتولوژيك يا غيرپاتولوژِك آن را دارد.

پوست خشك را بايد در مقابل شستشو زياد با مواد تحريك كننده و عوامل خارجي محافظت نمود براي مراقبت از پوست خشك بايد از تركيبات ملايم استفاده كرد؛ بنابراين صابون هاي معمولي تركيباتي مناسب براي شستشوي اين گونه پوست ها نيستند.

مرطوب كردن پوست خشك به دو طريق صورت مي گيرد:

يكي ب استفاده از رطوبت آب و مواد جاذب و ديگري با جلوگيري از تبخير آب لايه ي شاخي با استفاده از لايه هاي چربي پوشاننده.

از مواد جاذب رطوبت (humectants) مي توان به اوره (با غلظت تا ۱۰%)، لاكتيك اسيد(با غلظت ۵ تا ۱۰%)، گليسرول، سوربيتول، پروپيلن گليكول (با غلظت كمتر از ۱۰%)، ماكرو مولكول ها مثل كلاژن و الاستين و ليپوزوم ها اشاره نمود.

هيدروكربن ها (وازلين و پارافين)، سيليكون ها، روغن هاي طبيعي، الكل هاي چرب، موم ها و لانولين در تشكيل فاز روغني امولسيون ها نقش دارند و در حفظ رطوبت پوست كمك كننده هستند.

در مواردي كه پوست خشك همراه با هيپركاتوز باشد، مي توان از تركيبات كراتوليتيك نيز استفاده نمود.

در سال هاي اخير پيشرفت هاي قابل توجهي در زمينه ي فرآورده هاي آرايشي- بهداشتي حاصل شده است و امروزه تاكيد بيشتر بر روي آن دسته از فرآورده هاي آرايشي  – بهداشتي است كه جنبه ي درماني نيز براي انواع پوست ها داشته باشند جهت موثر بودن و تحمل پذير بودن اين فرآورده تست هاي زيادي انجام مي شود هدف از مصرف اين تركيبات، حفظ تعادل طبيعي پوست است از اين تركيبات مي توان به عنوان درمان مكمل، همراه با درمان هاي كلاسيك براي بيماري هاي پوست استفاده نمود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ساعت: ۰۱:۵۴:۵۷ توسط:شيوا راد موضوع:

تشخيص نوع پوست شما (طبيعي، چرب و خشك)

تشخيص نوع پوست شما (طبيعي، چرب و خشك)

پوست طبيعي

پوست طبيعي پوستي است كه ضايعه قابل رويتي نداشته باشد و شخص در پوست خود احساس ناراحتي نكند پوست طبيعي در يك فرد ممكن است از نظر ساختمان و فيزيولوژي در قسمت هاي مختلف بدن متفاوت باشد و با گذشت زمان نيز تغيير نمايد.

با افزايش سن در اثر پروسه ي مسن شدن و نيز تحت تاثير عوامل خارجي كه مهم ترين آن ها اشعه ي UV است، تغييراتي در پوست ايجاد مي شود كه بيشتر درم را تحت تاثير قرار مي دهد

عكس از شناخت نوع پوست

تشخيص نوع پوست

به اين صورت كه ضخامت محتواي كلاژني و نيز مقدار پروتئو گليكان ها و هيالورونيك اسيد درم كاهش مي يابد همچنين الاستوز نيز در درم ايجاد مي شود اين تغييرات در اثر تماس با اشعه ي UV تشديد مي شود كه باعث كاهش الاستيسيني پوست مي گردد.

در زمان بلوغ، تغييرات هورموني باعث افزايش توليد سبوم مي شود و بعد از آن ها در بزرگسالي به تدريج مقدار آن كاهش مي يابد كه در زنان بعد از يائسگي، اين كاهش به مقدار قابل توجهي مي رسد.

پوست چرب

پوست چرب در هنگام بلوغ ايجاد مي شود پوست چرب در قسمت هاي فوقاني بدن كه تعداد زيادتري غدد سبابه وجود دارد، ديده مي شود.

از نظر باليني پوست چرب را مي توان به دو دسته ي ساده و عارضه دار تقسيم نمود:

  • در حالت اول: كه در هنگام بلوغ و جواني به طور شايع ديده مي شود، پوست ضخيم شده و افزايش ترشح سبوم باعث مي شود كه پوست صورت به خصوص در ناحيه پيشاني و بيني، براق به نظر برسد.
  • در حالت دوم: ضايعات آكنه اي و درمانيت سبورئيك نيز همراه با پوست چرب وجود دارد.

دگر خدمات:

ماسك بلك

پوست خشك

فرد داراي پوست خشك، احساس گرفتگي و سفتي پوست دارد و نماي پوست، شكننده و پوسته پوسته است.

پوست خشك معمولا همراه با كاهش عمل كرد دفاعي لايه ي شاخي است دهيدراتاسيون لايه ي شاخي باعث مي شود نرمي و انعظاف پذيري پوست، كاهش يابد و اختلالات كراتينيزاسيون باعث تغيير در ساختمان و اتصال كراتينوسيت ها مي گردد كه اين خود  باعث متابوليسم غير طبيعي پوست مي گردد.

پوست خشك مي تواند به صورت اكتسابي در اثر تماس پوست با نور خورشيد، هواي سرد، هواي خشك، باد، گرما، مواد شيميايي مثل دترژن ها و حلال ها، مصرف داروهايي مثل رتينوئيدها ايجاد شود يا به صورت اوليه به شكل پوست شكننده، پوست افراد مسن، خشكي پوست خفيف Xerosis Vulgaris و بيماري هايي مثل ايكتيوز و درمانيت آتوپيك تظاهر نمايد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ساعت: ۰۲:۰۱:۵۷ توسط:شيوا راد موضوع: